Waarom ben ik zo moe? 11 oorzaken.


Waarom ben ik zo moe

Vraag je jezelf af: “Waarom ben ik zo moe? Hoe ontstaat chronische vermoeidheid. En wat te doen tegen vermoeidheid?

Gebrek aan het slaap?

  • De meesten van ons weten dat het belangrijk is om een ​​goede nachtrust te hebben, maar te weinig van ons maken die acht uur.
  • Als je die drempel van acht uur bereikt en je je nog steeds uitgeput voelt dat een indicatie dat er een onderliggend probleem is.
  • Laten we eens kijken, waarom je altijd moe bent. Kijken naar de oorzaken van chronische vermoeidheid, die ik in de praktijk tegen kom.

Waarom ben ik zo moe? 11 oorzaken van langdurige vermoeidheid

  1. Schildklieraandoeningen
  2. Bijnieruitputting of overspanning
  3. Emotionele stress
  4. Verstoorde darmflora
  5. Virussen
  6. Hardnekkige bacterien
  7. Parasieten
  8. Voedingsintolerantie
  9. Schommelende bloedsuikerspiegel
  10. Sedentaire levensstijl
  11. Zware metalen vergiftiging

Hoe ontstaat chronische vermoeidheid

dietist maastricht
Drs Elena Karnaukhova
Orthomoleculaire & Vermoeidheid specialist

1. Schildklieraandoeningen

Schildklieraandoeningen kunnen een negatieve invloed hebben ongeveer (zowat) elk deel van je leven. De schildklier is van vitaal belang om je fysieke, mentale en emotionele leven in balans te houden.

Waarom ben ik zo moe test

Symptomen van de schildklieraandoeningen

  • Van gewichtsproblemen tot depressie en / of angst

Hoe worden schildklieraandoeningen veroorzaakt?

Er zijn vermoedelijk 4 belangrijke oorzaken van schildklieraandoeningen, die een reden kunnen zijn dat je je altijd moe voelt:

  • Hormonale onevenwichtigheden veroorzaakt door stress en voeding
  • Voedselintoleranties zoals gluten en zuivelproducten
  • Blootstelling aan straling en toxiciteit
  • Een voedingstekort aan jodium, selenium of ijzer (uit een recente studie), vitamine D kan ook een rol spelen

Hoe kom ik achter dat ik schildklieraandoeningen heb?

Laat je bloed testen op TSH, fT3, fT4, Anti-TPO (om Hashimoto en Graves uitsluiten) Heb je hypo – traag werkende schildklier of hyper – snelle werkende schildklier?

Wat te doen?

Op basis van testen wordt een therapie op maat bepaald

2. Bijnieruitputting of overspanning

moe waker worden

  • Men denkt dat de bijnieruitputting tot 80 procent van de volwassenen wereldwijd treft en wordt veroorzaakt door een hormonale storingen.
  • Bijnieren zijn uiterst belangrijke endocriene klieren die meer dan 50 verschillende hormonen afgeven, waaronder de energieregulerende hormonen cortisol en adrenaline.

Wat te doen?

  • Gebruik: adaptogen kruiden, vitamine C, B5 en B12, omega 3, vitamin D3 en zink
  • Minder cafeïne, suiker, koolhydraten.

3. Emotionele stress

Emotionele stress kan een enorme invloed hebben op je energieniveau, vooral wanneer stress zich ontwikkelt tot het punt van een angststoornis of een slaapgerelateerd probleem.

Waarom ben ik zo moe

Emotionele stress en / of psychologische oorzaken:

  • genetica
  • hersenschemie
  • voedings- en levensstijlgewoonten
  • het is ook heel gebruikelijk, dat iemand met angst ook een vorm van depressie heeft en vice versa – dit heeft een verder negatieve invloed op energieniveaus
  • verstoorde darmflora

Wat te doen?

  • voldoende slapen en bewegen
  • vermijd stimulerende middelen zoals suikers en koffie
  • gebruik adaptogeen kruiden zoals rhodiola en ashwagandha
  • voedingssupplementen zoals magnesium en B-vitamines, probiotics
  • overweeg een gezond dieet

4. Verstoorde darmflora

Het microbioom of de darmflora is het bacteriële ecosysteem dat in ons lichaam leeft, meestal in onze darmen.

vermoeidheid ziekte

Wat doen onze darmbacteriën precies?

  • Helpen bij het produceren van hormonen, zoals bijvoorbeeld serotonine. Bij gebrek aan serotonine kunnen depressieve klachten ontstaan.
  • Hulp bij de winning van energie (calorieën) en voedingsstoffen, waaronder vitamines zoals vitamines B, mineralen, aminozuren, vetzuren en antioxidanten. Vitamines B zijn bron van energie.
  • Omgaan met onze eetlust en lichaamsgewicht
  • Voorkomen dat we verkoudheid en virussen krijgen. Dus bijdragen aan het versterken van het immuunsysteem.
  • Helpen beschadigde weefsels en verwondingen te repareren

Het gevolg van de verstoorde darmflora

Een gebrek aan gezonde darmbacteriën veroorzaakt het ontstaan ​​van aandoeningen zoals

  • Voedsel allergie
  • Astma
  • Suikerziekte
  • Artritis
  • Fibromyalgie
  • Eczeem en psoriasis
  • In sommige gevallen auto-immuunziektes
  • Lekkende darmen (leaky gut)

Wat te doen om jouw darmflora te verbeteren?

Eet probiotische voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir, gekweekte groenten en kombucha. Overweeg ook om een ​​probiotisch supplement van hoge kwaliteit te nemen.

5. Aanwezigheid van virussen of anti-stoffen zoals Pfeiffer of cytomegalie virus

Wist je dat er meer dan 400 verschillende virussen zijn die infecties kunnen veroorzaken, waaronder verkoudheid, griep, Pfeiffer, hepatitis, mononucleosis en HIV?

Chronische vermoeidheid na pfeiffer

Wat is een virus?

Een virus is een klein besmettelijk  stofje, dat zich alleen in levende cellen van andere organismen kan repliceren.

Virussen kunnen alle soorten levensvormen infecteren – mensen, dieren, planten en micro-organismen, inclusief bacteriën.

Een  vervelende bijkomstigheid bij het oplopen van een virus is dat antibiotica niet werkt.

Wat te doen om virussen te bestrijden?

Gelukkig zijn er een aantal krachtige antivirale kruiden die het immuunsysteem stimuleren, ontstekingen verminderen en infecties bestrijden. Deze zijn onder andere vlierbessen, echinacea, knoflook, cat’s claw, calendula of energetische druppels.

In mijn praktijk worden othomoleculaire, energetische en homeopatische middelen succesvol gebruikt om virulente infecties te bestrijden. Waarbij de ontgiftende organen zoals lever, nieren en lymfestelsel bij deze behandeling worden betrokken.

dietist maastricht
Drs Elena Karnaukhova
Orthomoleculaire & Vermoeidheid specialist

6. Aanwezigheid van hardnekkige bacteriën

vermoeidheid ziekte
wat te doen tegen vermoeidheid

Bacteriën zijn microscopische eencellige micro-organismen die overal om ons heen gevonden worden. De meeste zijn onschadelijk en veel zijn nuttig. Bacteriën in je darmen helpen bijvoorbeeld om het voedsel af te breken. Maar sommige soorten bacteriën kunnen echter infecties veroorzaken en die zijn lastig weg te krijgen zelfs met antibiotica.

Aanwezigheid van hardnekkige bacteriën zoals H.Pylori, de maagbacteriën die maagzweer kunnen veroorzaken en zoals E.coli die urineweginfectie tot gevolg kan hebben. Deze bacterien zouden tot langdurige vermoeidheid kunnen leiden.

Wat te doen?


Handen wassen en gebruik van voedingssupplementen met pre- en probiotica en probiotisch-rijk voedsel zoals kefir of zuurkool

7. Parasieten in darmen

Veel voorkomende symptomen van parasieten in darmen

  • Buikpijn
  • Diarree
  • Brijige, wisselende, soms met slijm ontlasting
  • Misselijkheid of braken
  • Opgeblazen gevoel
  • Vermoeidheid
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies
  • Gevoelige buik

wat te doen tegen vermoeidheid
wat te doen tegen vermoeidheid


Wat zijn de parasieten?

Parasieten worden meestal verkregen door het consumeren van besmet voedsel of water. Mensen met een onevenwichtige darmflora, lekkend darmsyndroom of een verzwakt immuunsysteem zijn hiervoor gevoeliger.

Wat te doen?

  • Neem contact met een deskundige
  • Doe het ontlastingonderzoek
  • Gebruik anti-parasitaire middelen zoals zwarte walnoot, oregano, kruidnagelolie

8. Voedingsintolerantie of verkeerde voeding

Waarom ben ik zo moe

Wat is voedselsintolerantie vs allergie?

Een voedselintolerantie is de reactie van het spijsverteringsstelsel op voedsel dat je niet kunt verdragen. Reactie is voelbaar of zichtbaar na 1 of 3 dagen. Denk aan lactose intolerantie bijvoorbeeld.

Bij een voedselallergie maakt het lichaam specifieke allergische antistoffen tegen voedselallergenen, reactie is snel voelbaar of zichtbaar. Denk aan notenallergie bijvoorbeeld.

Wat zijn symptomen van voedselintolerantie?

  • De symptomen zijn gevarieerd en kunnen migraine, hoest en buikpijn omvatten.
  • Soms wordt voedselintolerantie veroorzaakt door het ontbreken van een bepaald enzym.

Wat te doen?

Probeer spijsverteringsenzymen toe te voegen in het dieet zoals pepsine, protease of bromelaine (uit ananas).

Je kunt voedselintolerantie test laten uitvoeren of een eliminatie dieet uit te proberen om achter te komen welk voedsel je ziek maakt of je energie kost.

9. De schommelende bloedsuikerspiegel

De meeste mensen hebben schommelingen in de bloedsuikerspiegel, die gemakkelijk verholpen kunnen worden. Ze zijn echter zich, niet van bewust dat dit een belangrijke factor is voor hun gezondheidsproblemen en gebrek aan energie.

Hoe ontstaat chronische vermoeidheid

Symptomen van de schommelende bloedsuikerspiegel:

  • vermoeidheid of uitputting
  • het voelen van het hunkeren naar voedsel, vooral koolhydraten
  • hoofdpijn
  • zwaarmoedigheid
  • angst
  • trillingen na een paar uur zonder voedsel

Oorzaken van verstoorde bloedsuikerspiegel:

  • slecht dieet (verwerkt voedsel
  • toegevoegde suikers en eenvoudige koolhydraten
  • type I & II diabetes
  • pancreasfunctie
  • parasieten
  • candida

Wat te doen?

  • Bewegen voor het eten
  • Minder koolhydraten en meer plantaardige vetten zoals avocado, noten, kokosvet en olien

10. Waarom ben ik zo moe? Sedentaire levensstijl!

In de drukke, kantoorgerichte werkomgevingen is het gebruikelijk dat veel mensen een zittende levensstijl ontwikkelen.

vermoeidheid ziekte

Wat veroorzaakt een sedentaire levensstijl?

  • bureaubaan
  • gebrek aan beweging
  • rugproblemen
  • chronische pijn
  • gewoonte om veel te zitten
  • gebrek aan motivatie

Wat te doen?

Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen om hormonen in balans te brengen, de insulineresistentie te verbeteren en kan helpen om beter te slapen

11. Zware metalen vergiftiging

wat te doen tegen vermoeidheid

 

Symptomen van zware metalen vergifitiging 

  • Vermoeidheid
  • Verlies van eetlust
  • Spijsverteringsproblemen zoals PDS

Hoe test je zware metalen toxiciteit?

  • Meest betrouwbare test is via haar
  • De haaranalyse geeft een indruk over de belasting met toxische metalen van de afgelopen jaren
  • Ook hoeveelheid van gezonde mineralen zoals zink en selenium

Waarom ben ik zo moe?

Door een holistische en orthomoleculaire aanpak vermoeidheid succesvol te behandelen

Door de holistische aanpak wordt niet alleen aan symptoombestrijding gedaan, maar wordt door middel van een diepgaande analyse naar de oorzaken van de vermoeidheidsklachten, die met name kunnen ontstaan door voeding, voedingsintolerantie, darmaandoeningen, ongezonde darmflora en hormonale storingen, naar oplossingen op maat gezocht.

Hierbij wordt intensief gebruik gemaakt van laboratorium onderzoeken en uitgebreide vragenlijsten om de verdere therapie te bepalen.

Mijn therapie is altijd persoonsgebonden omdat ieder mens uniek is en bestaat o.a. uit:

  • Juiste voeding en leefstijl aan te passen
  • Ontstekingen en ontsteking bevorderende voedingsmiddelen te elimineren
  • Lab onderzoeken uitvoeren als het nodig is
  • Virussen, parasieten en bacteriën opruimen
  • Lever, nieren en lymfestelsel ontgiften en ondersteunen
  • Darmen functie en darmflora verbeteren
  • Onverwerkte emoties behandelen

Als doctorandus in stofwisseling en voeding gecombineerd met een opleiding othomoleculaire geneeskunde en de jarenlange ervaring hierin ben je bij mij op het juiste adres.

dietist maastricht
Drs Elena Karnaukhova
Orthomoleculaire & Vermoeidheid specialist



','' ); } ?>