Wat veroorzaakt diarree?

diarree stoppen
Hoe kunt je diarree stoppen zonder medicijnen?

Acute & Langdurige diarree

Diarree is een veelvoorkomende vorm van gastro-intestinale klachten of infecties. Het veroorzaakt frequente en overmatige ontlading van de darmen in de vorm van abnormaal waterige ontlasting en maagpijn.

  • Als je een van de hierboven beschreven symptomen ervaart, kunt je last krijgen van een acuut geval van diarree. Acute diarree duurt een of twee weken terwijl je tijdelijk ziek bent. Of misschien hebt je chronische diarree, die langer dan enkele weken aanhoudt.
  • Acute diarree kan een van de beste afweermechanismen zijn van je lichaam tegen een tijdelijke infectie of een virus denk aan buikgriep bijvoorbeeld.
  • Acute diarree is meestal eenvoudig te behandelen zonder medicatie of ernstige interventie. Chronische diarree is echter problematischer. Het kan uitdroging en tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken als het niet op de juiste manier wordt aangepakt. 

Wat veroorzaakt chronische diarree?

  • Prikkelbare darm syndroom
  • Ziekte van Crohn
  • SIBO (een aandoening van de dunne darm)
  • Colitis ulcerosa 
  • Bacteriële infectie of parasieten
  • Voedsel allergie of gevoeligheid

Hoe kunt je diarree stoppen?

1.Eet kalmerende voedingsmiddelen en diegenen die gemakkelijk te verteren zijn

  • Eet licht. Hoe meer voedsel je eet, hoe harder je spijsverteringsorganen moeten werken. Je zult waarschijnlijk niet al te veel eetlust hebben terwijl je diarree hebt, dus probeer kleine hoeveelheden te eten die de hele dag door verspreid zijn.              
  • Eenvoudig voedsel dat gemakkelijk te verteren is – vasthouden aan een dieet van neutrale voedingsmiddelen zoals eenvoudige volle granen, appels, bananen en rijst de eerste paar dagen. Deze voedingsmiddelen zijn gemakkelijk voor het verteren en kunnen de vezels helpen om de ontlasting te verbeteren.                                            
  • Lijnzaadolie. Het is aangetoond dat het de duur van diarree vermindert.
  • Groente. Stomende groenten zijn gemakkelijker te verteren dan rauw.
  • Kruidenthee met rauwe honing en gember helpt de maag te kalmeren en irritatie te verminderen.

Vermijd dit voedsel bij chronisch en acute diarree:

  • Zuivel – Verwerkte zuivel kan moeilijk verteerbaar zijn en kan diarree verergeren. Echter, onbewerkte gekweekte zuivelproducten, zoals yoghurt of kefir, bevatten veel probiotica die de darmfunctie kunnen ondersteunen.
  • Mogelijke allergenen – zoals gluten, noten, schelpdieren en zuivelproducten

  • Verwerkte vetten en oliën. Teveel vet kan je gevoelige maag irriteren en de diarree verergeren. Pas op met geraffineerde plantaardige oliën, fastfood, kaasachtig voedsel, verwerkt vlees of gefrituurd voedsel. 

  • Toegevoegde suiker en kunstmatige zoetstoffen – Bacteriën houden ervan om suiker te eten en suiker vermindert in veel gevallen het immuunsysteem en het spijsverteringskanaal.

  • Cafeïne – Cafeïne kan de spieren in het spijsverteringskanaal stimuleren, waardoor de stoelgang en krampen toenemen.

  • Koolzuurhoudende en suikerdranken

  • Alcohol

  • Potentieel voedsel met FODMAP-koolhydraten. Reacties variëren van persoon tot persoon, maar problematisch voedsel kan zijn: peren, haver, bonen, peulvruchten, tarwe, maïs, soja, aardappelen en elk type zemelen.                                                     

2.Blijf drinken                                                                                                        

  • Het drinken van voldoende water is van cruciaal belang als je zoveel ontlasting verliest. Om uitdrogingsverschijnselen te voorkomen probeer ongeveer 1 glas vocht per uur te drinken. Je kunt ook vocht krijgen door het drinken van zelfgemaakte bottenbouillon, die bevat veel voedingsstoffen (zoals aminozuren en elektrolyten). Kruidenthee inclusief gember, pepermunt, zoethout, venkel of granaatappelthee (zonder cafeïne ) die kunnen ook helpen je maag te kalmeren.

  • Je kunt ook in water hymalaya water toevoegen voor elektrolyten balans                                                                                                                                                                   

 3. Voldoende rust

 Vermijd teveel of spannende lichaamsbeweging. De kans is groot dat je je zwak voelt en een beetje leegloopt en misschien niet goed slaapt. Geef je lichaam een ​​kans om te herstellen door voldoende te slapen (8 uur per nacht of meer). Rustig aan te doen en te proberen je stressniveau laag te houden. 

 4. Doe de laboratoriumtest voor parasieten en bacteriën

5. Voedingssupplementen

  •  Probiotica, helpen infecties te bestrijden en kunnen helpen de darm opnieuw te koloniseren met gezonde bacteriën.
  •  Spijsverteringsenzymen (voor het eten), deze enzymen zullen helpen bij de opname van voedingsstoffen.
  • Glutamine Glutamine is een aminozuur dat helpt het spijsverteringskanaal te herstellen, vooral belangrijk voor mensen met chronische diarree. 
  • Aloe Vera Juice (30-60 ml per dag).  Aloë is genezing voor de bekleding van het spijsverteringsstelsel en gemakkelijk af te breken.
  • Rauwe gekiemde vezels van lijn- en chiazaden (2-3 eetlepels per dag): oplosbare vezels die in zaden worden aangetroffen, kunnen helpen ontlasting en de frequentie van diarree te verminderen.

Voor een professioneel advies neem contact met ons op