Prikkelbare Darm Syndroom

Wat is Prikkelbare darm syndroom (PDS)?

PDS of spastische darm zijn termen die worden gebruikt om een type spijsverteringsstoornis te beschrijven. De meeste voorkomende symptomen van PDS of spastische darm zijn veranderingen in stoelgang en buikpijn. PDS of spastische darm treft meer dan 10 procent van de wereldbevolking. Hoewel het iedereen kan treffen, komt het het meest voor bij jonge vrouwen van middelbare leeftijd (twee keer zoveel vrouwen als mannen met PDS, vooral vrouwen jonger dan 50 jaar).

De symptomen variëren sterk van persoon tot persoon en hebben de neiging om te komen en gaan met stress en andere veranderingen in levensstijl. 

rommelende darmen en buikpijn
Spastische darm dieet

De meest voorkomende symptomen van de spastische darm:

  • Veranderingen in de normale stoelgang, waaronder constipatie en diarree. Sommige mensen ervaren vaker constipatie of diarree dan de andere, maar het is ook mogelijk de combinatie van beide te hebben. Diarree wordt beschouwd als losse ontlasting en gaat vaak meerdere keren per dag naar de badkamer. Constipatie wordt beschouwd wanneer zijn er minder dan drie stoelgangen per week.
  • Veranderingen in het uiterlijk van ontlasting, inclusief textuur en kleur (soms kan ontlasting los zijn, van kleur veranderen of kan slijm verschijnen). De kak van iedereen is een beetje anders, of het nu hard en klein is, potlooddun, of los en waterig. Het is het meest van belang dat de ontlasting vaak verandert is en niet consistent.
  • Maag opgeblazen gevoel
  • Gas en boeren
  • Buikpijn, pijn en krampen (vergelijkbaar met die veroorzaakt door de menstruatiecyclus van een vrouw)
  • Misselijkheid, brandend maagzuur
  • Snel vol gevoel of verlies van eetlust

Hoewel dit geen spijsverteringsproblemen zijn, zijn de volgende symptomen vaak ook aanwezig bij mensen met de spastische darm:

  • Angst of depressie (stress draagt niet alleen bij aan het ontwikkelen van spastische darm, maar symptomen kunnen dan ook de stress verergeren, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat die moeilijk door te breken)
  • Slaapstoornissen en vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Een onaangename smaak in de mond
  • Spierpijn, vooral in de onderrug
  • Seksuele problemen, waaronder verminderd seksueel verlangen
  • Hartkloppingen
  • Frequente of dringende noodzaak om te plassen

Het goede nieuws is dat uw spastische darm symptomen kunt u herkennen en vervolgens op een natuurlijke manier laten behandelen door middel van veranderingen in uw levensstijl, prikkelbare darm dieet en voedingssupplementen.

Voor een professioneel advies neem contact met de darmspecialist op

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut
prikkelbare darm syndroom dieet
prikkelbare darm syndroom dieet

PDS symptomen te helpen beheren door natuurlijke werkwijze. Prikkelbare darm dieet.

Hoewel PDS niet alleen door voeding wordt veroorzaakt, speelt voeding een belangrijke rol bij deze aandoening en de symptomen. Bovendien kunnen andere natuurlijke benaderingen uw spastische darm symptomen te beheersen.

  • Houd een voedingsdagboek bij

Volg wat je eet voor elke maaltijd en snack voor minstens enkele weken. U kunt een klein notitieboekje bij u hebben om de info de hele dag te markeren of bij te houden. Daar is een app voor, ja! (Food diary). Apps maken het eenvoudig om de gegevens in uw telefoon bij te houden.

  • Volg uw symptomen

Schrijf ook uw symptomen in het dagboek. Dit betekent duidelijke symptomen, zoals diarree, evenals andere symptomen, waaronder: hoofdpijn, krampen, vermoeidheid, een opgeblazen gevoel, slecht humeur en andere veranderingen in hoe u uw voelt. Maak daarnaast een notitie van de dagen waarop u zich goed voelt. Weten wat u hebt gedaan op goede gezondheidsdagen kan net zo waardevol zijn als weten wat u slecht voelt.

  • Houd de tijd bij

Let op als u iets eet en hoe laat u andere symptomen hebt. Dit zal u helpen de symptomen terug te vinden naar wat u hebt gegeten.

  • Breng uw dagboek naar een expert

Een diëtist, voeding of gezondheidsdeskundige met PDS/spastische darm ervaring kunt u helpen door uw dieet en de symptomen heen. Ze kunnen uw dagboek gebruiken om erachter te komen wat u eet dat uw symptomen verzacht of triggert.

spastische darm tips
Prikkelbare darm syndroom onderzoek

Darmonderzoek voor prikkelbare darm syndroom

Met behulp van darmonderzoek (ontlastingtest) kunt u achter komen wat precies aan de hand is. Zijn er schimmels, gisten, parasieten of bacteriën zoals hardnekkige helicobacter pylori aanwezig? Dan deze moeten eerst aangepakt worden. Door het darmonderzoek weet u over uw darmflora balans, vertering process, potentiele ontstekingen of voedingsintolerantie (deze wordt nog verder via bloed onderzocht).

Onze darmen zijn het centrum van ons gezondheid! Sommige hormonen zoals serotonine en vitaminen zoals vitamines B worden in de darmen aangemaakt. Zorg ervoor dat uw darmen goed werken!

Voor een professioneel advies neem contact met de darmspecialist op

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut

Eigen ervaring met de prikkelbare darm syndroom behandeling

Meer dan 20 jaar lang, vanaf mijn jeugd leed ik aan de prikkelbare darm syndroom. Ik wist niks anders. Ik had vaak verstoppingen of diarree en weinig energie. Ik ben nu 50 en laatste 10 jaar voel mij fitter en meer energie dan in mijn 30! Dankzij de juiste voeding en natuurlijke voedingssupplementen kon ik deze aandoening overwinnen en mijn zonnetje schijnt alweer van binnen!

Prikkelbare darm syndroom behandeling met het dieet

prikkelbare darm syndroom behandeling met voeding
prikkelbare darm syndroom behandeling met voeding
  • Vermijd triggers
    • Gepasteuriseerde zuivelproducten kunnen moeilijk te verteren zijn en kunnen de spijsverteringssymptomen verergeren.
    • Gluten – Een glutenvrij dieet kan de symptomen van darmproblemen helpen verbeteren.
    • Granen (als u ze niet kunt verdragen) – Elk type volkoren bevat fytinezuur en zetmeel dat de darmwand kan irriteren en darmproblemen kan veroorzaken.
    • Suiker en geraffineerde bloem – Bacteriën houden van suikers. Verminder suikers, geraffineerde bloem en koolhydraten voor betere functioneren van het immuunsysteem.
    • Vermijd elk mogelijk allergeen – Diarree kan het gevolg zijn van voedselallergieën; veel voorkomende boosdoeners zijn gluten, noten, schaaldieren en zuivelproducten.
    • Pittig eten – Heet en gekruid voedsel kan maagzuur / zure reflux en PDS-symptomen verergeren.
    • Levensmiddelen die gas veroorzaken – koolzuurhoudende en alcoholische dranken, cafeïne, rauwe vruchten, zuivelproducten en bepaalde groenten, zoals kool, broccoli en bloemkool, kunnen het gas erger maken.
prikkelbare darm syndroom behandeling met aloe
prikkelbare darm syndroom behandeling
  • Voedingssupplementen en kruiden bij prikkelbare darm syndroom behandeling
    • Probiotics – Probiotics kunnen helpen darmen opnieuw koloniseren met gezonde bacteriën.
    • Spijsverteringsenzymen – Deze enzymen zullen u helpen voedsel af te breken en de opname van voedingsstoffen te verbeteren.
    • L-glutamine poeder – Glutamine is een aminozuur dat helpt het spijsverteringskanaal te herstellen, wat vooral belangrijk is voor mensen met chronische diarree.
    • Aloë vera sap – Aloë is genezing voor het spijsverteringsstelsel en kan werken als een natuurlijk laxeermiddel voor mensen met obstipatie.
    • Visolie – De EPA / DHA in visolie kan ontstekingen in het maagdarmkanaal helpen te verminderen.
    • Kruiden geneesmiddelen – Gladde iep, gember, pepermuntolie en zoethoutwortel kunnen allemaal helpen de darmontsteking te verzachten.
    • Uiteindelijk u kunt lage FODMAP dieet proberen
      (verzameling van voedsel, meestal suikers).

Voor meer informatie neem contact met mij op

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut