Prikkelbare Darm Syndroom

Wat is Prikkelbare darmsyndroom (PDS)?

PDS is een term die wordt gebruikt om een type spijsverteringsstoornis te beschrijven die wordt gekenmerkt door een groep veel voorkomende symptomen, waaronder veranderingen in stoelgang en buikpijn. PDS treft meer dan 10 procent van de wereldbevolking, en hoewel het iedereen kan treffen, komt het het meest voor bij jonge vrouwen van middelbare leeftijd (twee keer zoveel vrouwen als mannen met PDS, vooral vrouwen jonger dan 50 jaar).

De symptomen variĆ«ren sterk van persoon tot persoon en hebben de neiging om te komen en gaan met stress en andere veranderingen in levensstijl. 

spastische darm

De meest voorkomende symptomen van PDS:

  • Veranderingen in de normale stoelgang, waaronder constipatie en diarree. Sommige mensen ervaren vaker constipatie of diarree dan de andere, maar het is ook mogelijk om afleveringen van beide te hebben. Diarree wordt beschouwd als losse ontlasting en gaat vaak meerdere keren per dag naar de badkamer. Constipatie wordt beschouwd als het hebben van minder dan drie stoelgangen per week en / of het gevoel dat je niet alle ontlasting kunt passeren die je nodig hebt.
  • Veranderingen in het uiterlijk van ontlasting, inclusief textuur en kleur (soms kan ontlasting los zijn, van kleur veranderen of kan slijm verschijnen). De kak van iedereen is een beetje anders, of het nu hard en klein is, potlooddun, of los en waterig, dus het is het meest van belang als de ontlasting vaak verandert en niet consistent is.
  • Maag opgeblazen gevoel
  • Gas en boeren
  • Buikpijn, pijn en krampen (vergelijkbaar met die veroorzaakt door de menstruatiecyclus van een vrouw)
  • Misselijkheid, brandend maagzuur
  • Snel vol gevoel of verlies van eetlust

Hoewel dit geen spijsverteringsproblemen zijn, zijn de volgende symptomen vaak ook aanwezig bij mensen met PDS:

  • Angst of depressie (stress draagt niet alleen bij aan het ontwikkelen van PDS, maar symptomen kunnen dan ook de stress verergeren, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat die moeilijk door te breken)
  • Slaapstoornissen en vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Een onaangename smaak in de mond
  • Spierpijn, vooral in de onderrug
  • Seksuele problemen, waaronder verminderd seksueel verlangen
  • Hartkloppingen
  • Frequente of dringende noodzaak om te plassen

Het goede nieuws is dat uw PDS-symptomen kunt herkennen en ze vervolgens op een natuurlijke manier kunt behandelen door middel van veranderingen in levensstijl, voedingssupplementen en een PDS-dieetplan.

PDS-symptomen te helpen beheren door natuurlijke werkwijze

Hoewel PDS niet alleen door voeding wordt veroorzaakt, speelt voeding een belangrijke rol bij deze aandoening en de symptomen. Bovendien kunnen andere natuurlijke benaderingen uw PDS-symptomen te beheersen.

  • Houd een voedingsdagboek bij

Volg wat je eet voor elke maaltijd en snack voor minstens enkele weken. U kunt een klein notitieboekje bij u hebben om de info de hele dag te markeren of bij te houden. Daar is een app voor, ja! (Food diary). Apps maken het eenvoudig om de gegevens in uw telefoon bij te houden.

  • Volg uw symptomen

Schrijf ook uw symptomen in het dagboek. Dit betekent duidelijke symptomen, zoals diarree, evenals andere symptomen, waaronder: hoofdpijn, krampen, vermoeidheid, een opgeblazen gevoel, slecht humeur en andere veranderingen in hoe u uw voelt. Maak daarnaast een notitie van de dagen waarop u zich goed voelt. Weten wat u hebt gedaan op goede gezondheidsdagen kan net zo waardevol zijn als weten wat u slecht voelt.

  • Houd de tijd bij

Let op als u iets eet en hoe laat u andere symptomen hebt. Dit zal u helpen de symptomen terug te vinden naar wat u hebt gegeten.

Voor een professioneel advies neem contact met ons op