Koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten
Koolhydraatarm eten

Wat zijn de koolhydraten?

Koolhydraten zijn de suikers, zetmelen en vezels die worden aangetroffen in granen, fruit, groenten en melkproducten. Koolhydraten – een van de basisvoedselgroepen – belangrijk voor ons gezond leven.
Toch eten we tegenwoordig teveel ervan en dit heeft grote invloed op onze gezondheid.

Koolhydaartarm voedsel

  • Een koolhydraatarm voedingspatroon richt zich op niet-zetmeelhoudende groenten zoals: broccoli, groene bonen, boerenkool, groene salades
  • eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, gevogelte, vis, schaaldieren, eieren, kaas, noten en zaden, vetten (oliën, boter, olijven en avocado).

Voedingsdeskundige

Sterk bewerkte koolhydraatvoedingsmiddelen worden in dit eetpatroon beperkt of vermeden. Werk samen met een geregistreerde voedingsdeskundige die met u kan praten over uw huidige eetgewoonten en u kunt helpen bij het uitzoeken van het plan dat het beste voor u werkt.

keto dieet
koolhydraatarm dieet ervaringen

Wat doen koolhydraten met ons lichaam?

  • Koolhydraten veroorzaken stijgende bloedglucosewaarden (glucose is het product van de spijsvertering en assimilatie van koolhydraten), waardoor de alvleesklier wordt getriggert om insuline af te scheiden. Insuline is het hormoon dat cellen in staat stelt om bloedglucose op te nemen voor energie.
  • Insuline helpt extra glucose uit het bloed te verwijderen en het lichaam in de homeostase te houden.
  • Wanneer er meer glucose aanwezig is dan de cellen nodig hebben – wat vaak gebeurt omdat ze geen onbeperkte hoeveelheid energie nodig hebben – wordt de overtollige glucose omgezet in glycogeen om in de lever en spiercellen te worden opgeslagen. Gereserveerde glucose wacht dan op toekomstig gebruik.
  • Wanneer er nog steeds een overschot beschikbaar is, wordt de rest omgezet in vet en opgeslagen in het lichaam. Ketose breekt eventueel deze cyclus.

Ketogeen dieet (ketose)

Koolhydaartarm eten is ook ketogeen dieet genoemd. Het Keto dieet is een van de meest effectieve diëten die er bestaan als u uw bloedsuikerspiegel wilt onder controle houden, afvallen of meer energie krijgen. Kort gezegd: als u een Keto dieet volgt, eet u een dieet met weinig koolhydraten en veel vet vooral gezonde vet. Dat betekent vaarwel pasta en brood, hallo kaas en olie. Het is vrijwel het tegenovergestelde van wat we het hele leven hebben geleerd.

De voordelen van het koolhydraatarm eten en ketogeen dieet wetenschappelijk onderzoek.

Koolhydraatarm eten is niets nieuws en worden al meer dan een eeuw in de medische gemeenschap voor verschillende doeleinden gebruikt.

Gebaseerd op decennia van onderzoek, zijn koolhydraatarme diëten gekoppeld aan voordelen zoals:





Koolhydraatarm dieet ervaringen

Koolhydraatarm dieet ervaringen
Koolhydraatarm dieet ervaringen

Sandra (31), Heerlen – overgewicht

Ik ben maar 5 weken bezig met het afslank programma en ik ben 4 kilo afgevallen en vier centimeters rond mij taillie afgenomen zonder dieet en zonder dat ik honger heb geleden.
Ik ben blij dat deze methode geen echt dieet is. Ik heb veel diëten in mijn verleden geprobeerd en kwam telkens na verloop van tijd weer aan. Elena leert me gezond te eten en meer bewust om te gaan met mijn eetpatroon en leefstijl.
Ik ben in jaren niet zo creatief bezig geweest met koken. Ik ontdekte dat koolhydraatvrij eten  gezond en lekker kan zijn.
Bovendien heb ik veel meer energie gekregen en zit lekker in mij vel.

Olga (63), Maastricht – diabetes

Dankzij koolhydraatarm eten na 5 maanden ben ik medicijnen vrij. Mijn suiker is onder controle en ook mijn cholesterol. Door anders te eten en leefstijl aan te passen kunt je dramatisch je gezondheid verbeteren! Doe dit niet alleen, samen met een deskundige.

Mijn eigen ervaring met koolhydraatarm eten

Jaren geleden was ik erg moe en met depressieve gevoelens. Ik was toen nog bezig met de Master in voeding en met een kleine kind thuis. Koolhydaartarm eten was nog niet echte trend toen, 10 jaar geleden. Echter, er waren al genoeg studies die vertonen de positieve ervaringen bij het koolhydraatarm dieet. Natuurlijk begon ik met het dieet! Ik kreeg niet alleen extra energie maar ook mijn kilo’s vliegen af van de laatste zwangershap en geen depressie meer. Het is geen dieet meer het is mijn levenstijl!!!

Koolhydraatarm eten of ketogeen dieet is ook een goede natuurlijke middel bij vrouwen in overgang en menopauze. Inmiddels ben ik 50 geworden en ik heb veel minder overgangsklachten dan mijn leeftijdgenoten.

Dankzij koolhydraatarm eten heb ik inmiddels veel mensen met diabetes type 2 geholpen en andere aandoeningen om medicijnen af te bouwen. Voeding biedt daarmee een uniek voordeel boven farmacotherapie!

Voor een persoonlijke advies of begeleiding neem contact met mij op

dietist
Elena Karnaukhova
Orthomoleculaire voedingsdeskundige