Heb je jodium te kort?

Bij jodium te kort denken we meteen aan een te trage schildklier. Jodium is de sleutel tot een gezonde schildklier en efficiënt metabolisme. Jodium is een essentieel mineraal en is alleen nodig in kleine spoorhoeveelheden in het lichaam.

Trage schildklier. Orthomoleculaire behandeling Valkenburg.

Een aantal kenmerken van een jodiumtekort

 

 Trage schildklier

De schildklier heeft jodium nodig voor een normale productie van schildklierhormonen. Deze hormonen reguleren de stofwisseling en sturen groeiprocessen aan. De klachten van iemand met een trage schildklier kunnen variëren van  gewichtstoename tot koud gevoel (vooral handen en voeten), vermoeidheid, constipatie, verteringsproblemen, depressie of concentratieproblemen.

 

Concentratieproblemen

Jodiumdeficiëntie is de belangrijkste oorzaak van hersenschade in de kindertijd.

 

Maag- en verteringsproblemen

Een gebrek aan jodium in het maagweefsel kan tot een maagzuur tekort leiden.

Maagzuur is nodig om voedsel te kunnen verteren, zodat nutriënten goed opgenomen worden in het lichaam. Maar waarom is daar jodium voor nodig? De maagcellen gebruiken jodium om chloride te binden. Als er te weinig chloride paraat is, wordt er ook te weinig maagzuur aangemaakt. Wanneer deze situatie lang aanhoudt, ontstaan er maagklachten en verteringsproblemen.

 

Droge huid, mond en ogen.

  • Wist je dat tot wel twintig procent van al het jodium in ons lichaam ligt opgeslagen in de huid? Een tekort aan jodium in de zweetklieren uit zich in een droge huid en een zeer moeizaam of niet kunnen zweten.
  • Jodium is ook aanwezig in de kliertjes die het oog bevochtigen. Het helpt bij het traanvochtproductie. Daarom kunnen droge ogen wijzen op een jodiumtekort.
  • Voor de speeksel productie hebben de kliertjes in de mond ook jodium nodig

 

Veelvuldige ontstekingen.

  • Denk ook bij chronische blaasontstekingen aan een mogelijk jodium tekort.
  • Kleine kersrode ‘speldenknopjes’ op de romp duiden vaak op een overbelasting van bromium: dit heeft een jodium tekort tot gevolg.

Natuurlijke bronnen van hoge jodiumgehalte : zeewier, vis en schelpdieren

Een volwassene heeft dagelijks 150 tot 200 microgram jodium nodig. Kinderen iets minder, vrouwen die zwanger zijn en vrouwen die borstvoeding geven, hebben meer nodig. Ongeveer de helft van onze jodiuminname halen we uit brood.

Pas op! Voor mensen met Hashimoto, wees voorzichtig met jodium!

Zelf testen of je voldoende jodium hebt

 De hieronder beschreven methode geeft een goede indicatie betreffende jouw jodium gehalte. Smeer een plek op je huid ter grootte van een golfbal in met een jodium oplossing (betadine). De binnenkant van de bovenarm, in de elleboog of op de pols werkt het beste. Zorg dat kleren en andere materialen niet in contact komen met de oplossing, omdat het agressieve vlekken achterlaat. In geval van jodiumtekort verdwijnt de oranjebruine kleur binnen twee uur. Als je mogelijk een tijdelijk tekort hebt, zal de vlek na twee tot vier uur vervagen. Als je waarschijnlijk voldoende jodium binnenkrijgt, zal de vlek tot wel 24 uur nadien blijven zitten.

Voor een professioneel advies neem contact met ons op