Vitamine D tekort symptomen

Onderzoeken van de zonnevitamine

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat mensen met depressie en angst lagere concentratie van vitamine D in het bloed  hebben.

Bovendien bleek dat bij huidige depressieve personen de ernst van de symptomen samenhing met de concentratie van vitamine D in het bloed: hoe ernstiger de symptomen hoe groter vitamine D tekort.

Vitamine D wordt voornamelijk onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt dus je kunt het de zonnevitamine noemen.

Vitamine d tekort symptomen

Vitamine D tekort symptomen

Vitamine D tekort symptomen

  • Constant moe. 
    Er is gesuggereerd dat lagere vitamine D-niveaus verband houden met slaperigheid overdag.
  • Lijden aan symptomen van depressie
  • Lijden aan spierpijn en pijn in botten. 
    Een vitamine D-tekort kan leiden tot verlies van botdichtheid, of gebroken botten en osteoporose
  • slapeloosheid
  • artritis
  • suikerziekte
  • multiple sclerose
  • chronische pijn en fibromyalgie
  • Hoge bloeddruk .
    Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat het nemen van vitamine D3-suppletie kan helpen de bloeddruk te verlagen.

Lijdt je aan de bovenstaande symptomen? Het raadzaam om een ​​vitamine D-test bij de huisarts te regelen.

vitamine d en depressie

Vitamine d tekort en depressie

Vitamine D en depressie

  • Omdat het als een hormoon in ons lichaam werkt en de hersenfunctie beïnvloedt, is vitamine D-tekort gekoppeld aan een verhoogd risico op stemmingsstoornissen, waaronder depressie, seizoensgebonden affectieve stoornis en ernstige stemmingsproblemen die worden ervaren tijdens PMS, slapeloosheid en angst.
  • Lage niveaus van vitamine D kunnen ook gelinkt worden met de juiste testosteron- en oestrogeenproductie, wat leidt tot onevenwichtigheden die kunnen leiden tot veel ongewenste symptomen.

tekort vitamine d

Voeding met gezonde vetten

Vitamine D tekort aanvullen. Voeding voor vitamine D

Aangezien dat vitamine D vaak te laag voorkomt zijn er eenvoudige manieren om het vitamine D-niveau te verhogen.

  • Aanpassen van het dieet
  • Het gebruik van supplementen
  • Meer blootstelling aan zonlicht: minimaal 20  min in zomer, zonder  zonnebrandcrème te dragen
  • Voedingsmiddelen van dierlijke herkomst in kleine hoeveelheden bevatten deze vitamine:
  •   Vette vis ( paling, zalm, makreel) – het meest
  •   Vet: boter, plantaardige olien, halvarine
  •   Zacht gekookte eieren ook gunstig voor gezonde cholesterol

vitamine d en depressie

Vitamine D aanvullen

Wie heeft suppletie van vitamine D nodig en hoeveel?

  • In winter periode is extra vitamine D bijna voor iedereen nodig vooral voor kinderen, zwangere en de ouderen.
  • Mensen met de donkerder getinte huid hebben een hogere dosering van vitamine D nodig.
  • De aanbevolen hoeveelheid van suppletie is nog een discussiepunt. Maar 1000 ie per dag (25mcg) is een veilige en minimale dosering die nodig is om calcidiolspiegels (belangrijk metaboliet van vitamine D) op een optimaal niveau te houden.  

vitamine d tekort symptomen ogen

Vitamine D van de zon

Hoe krijgt ons lichaam vitamine D van de zon?

  • Als je in de zon zit, zonder zonnebrandcrème, gedurende ongeveer 10 minuten, neem je waarschijnlijk ongeveer 10.000 eenheden natuurlijke vitamine D op.
  • Houd er echter rekening mee dat deze hoeveelheid van persoon tot persoon verschilt, afhankelijk van de huidskleur. 
  • Melanine is een stof die invloed heeft op de huidskleur. Hoe meer melanine in je lichaam aanwezig is, hoe donkerder de huidskleur zal zijn.
  • Melanine komt vrij wanneer we worden blootgesteld aan de ultraviolette zonnestralen. Hoe meer zonnestralen we ontvangen, hoe meer melanine er in onze huid vrijkomt.
  • Melanine vermindert het vermogen van de huid om vitamine D te maken in reactie op blootstelling aan zonlicht. Studies tonen aan dat volwassenen met een donkerdere huid een hoog risico op vitamine D-tekort hebben.

Metabolisme van vitamine D

  • De lever en de nieren zetten vitamine D (geproduceerd in de huid en opgenomen in de voeding) in het actieve vorm, dat calcitriol wordt genoemd. 
  • De actieve vitamine D helpt de hoeveelheid calcium die de darm kan opnemen van de gegeten voedsel in de bloedbaan te verhogen. Vitamine D voorkomt ook calciumverlies uit de nieren. Vitamine D modificeert de activiteit van botcellen en is belangrijk voor de vorming van nieuw bot bij kinderen en volwassenen.  
  • Vitamine D wordt tot 90% in de huid geproduceerd als reactie op zonlicht. Het wordt ook opgenomen door voedsel dat wordt gegeten (ongeveer 10%) als onderdeel van een gezond, uitgebalanceerd dieet.

Gezondheidseffecten van vitamine D

  • Botstofwisseling

Vitamine D zorgt samen met calcium en fosfor voor sterke botten.

  • Spierfunctie

De actieve vorm van vitamine D beïnvloedt de spierfunctie. Een tekort kan gepaard gaan met spierzwakte en spierkrampen en zelfs evenwichtsgevoel.

  • Immuunsysteem

Deze vitamine  speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, wat invloed heeft op de weerstand.

Voor een professioneel voedingsadvies neem contact met mij op

dietiste
Drs. Elena Karnaukhova
Voedings & Orthomoleculaire therapeut

Bronnen:

Meer lezen: