7 Dagen detox voor Uw lever

lever detox
Lever detox

 

Lever is het grootste multitasking orgaan en heeft een ongelooflijk belangrijke invloed op hoe u uw voelt.

 

Functies van de lever:

  • Afbraak en eliminatie van gifstoffen, medicijnen en overtollige hormonen.
  • Het balanceren van uw bloedsuikerspiegel.
  • Gal produceren, die vet en cholesterol helpt te verteren en vitale voedingsstoffen  opslaat. Het is de ongelooflijke held van uw gezondheid dus waarom zou u uw lever geen 9-daagse vakantie geven? In ruil daarvoor krijgt u een gezond nieuwjaar!

 

Wat kunt u verwachten na dit kuurtje?

  • Verhoogde energie en vitaliteit 
  • Mooiere huid
  • Geen spijsverteringsklachten
  • Regelmatige stoelgang
  • Frisse adem
  • Helderdere sinussen
  • Minder infecties
  • Helderdere ogen
  • Scherpere geest

 

Zullen we beginnen?

 

Dag 1

Gluten. Begin met gluten te vermijden. Het is bewezen dat gluten vooral gliadine (eiwit van tarwe), een irriterende werking kunnen hebben op de darmen.  Geef u darmen een moment van rust door geen  brood, pizza, commercieel gemaakte cakes, koekjes, gebak en pasta te eten. Controleer daarbij ook de etiketten van alle andere commercieel gemaakte voedingsmiddelen op de aanwezigheid van tarwe en vermijdt ook deze voedingsmiddelen. Koop in plaats daarvan alternatieven die geen tarwe en gliadine bevatten, zoals haver, bruine rijst, rijstwafels, quinoa, maïs, gierst of boekweit.

zonder gluten

Dag 2 Melk.

Als ik u vertelde dat ik op 50-jarige leeftijd borstvoeding gaf van een andere diersoort, zou u dan denken dat ik raar was?

Wij volwassen mensen zijn gewoon niet bedoeld om melk te drinken. En u helpt uw lichaam detoxen door een pauze te houden van melkproducten van dierlijke bronnen zoals  kaas, room, boter, ijs, yoghurt en wei of caseïne op het etiket. Koop in plaats daarvan rijst, amandel, kokosnoot of quinoa-melk, kokosnoot-, of tahini- of soja-room (of maak het zelf met fijngemalen cashewnoten en water), of een noot of zaadboter.

geen melk

Dag 3

Slechte vetten.

Neem een pauze van al het vlees, alle gefrituurde etenswaren (inclusief groenten, frites en chips), alle bewerkte voedingsmiddelen met gehydrogeneerde (of gedeeltelijk gehydrogeneerde) oliën, commerciële mayonaise en alle margarines en smeersels. Vervang met essentiële vetten van vis (maar niet van gefrituurde vis), eieren, olijfolie, rauwe noten en zaden, en notenboter en olien. Kook niet met hen! Als u van plan bent olie te gebruiken tijdens het koken, gebruik dan alleen olijfolie of kokosvet, samen mengen is ook prima.

Dag 4. Cafeïne.

Cafeïne wordt door het lichaam als een toxine behandeld. Gun uzelf een pauze van koffie, zwarte thee, cola’s en dieet-cola’s, Red Bull en andere cafeïnehoudende dranken. Verminder koffie tot een maximum van één kop per dag voor het begin van de detox. Anders zou u een hevige hoofdpijn kunnen krijgen terwijl u uw lichaam ontgift. Vervang door maximaal twee zwakke kopjes groene thee, rooibos, kruidenthee of water. Blijf af van de cafeïnevrij.

Dag 5. Alcohol.

Alcohol is de vijand van de lever. Geef uw lever een volledige pauze. Vervang alcohol door tonic water of organisch druivensap in een wijnglas, zodat u uw voelt (en eruitziet) alsof je een alcoholische drank drinkt.

Nieuwe gewoontes. Een must!

Dag 6. Drinken.  

detox met water

Drink elke dag 8 glazen water, ideaal gefilterd of natuurlijk mineraalwater. Het is fijn voor uw spijsvertering  als u twee keer per dag een mok warm water drinkt met het sap van een citroen, 2-3 t.l. Dit bevordert de galstroom waardoor giftige stoffen worden verwijderd. Voor het beste resultaat drink deze op de nuchtere maag.

Dag 7. Eet elke dag rauw groente.

detox met cool

Donkergroene bladgroenten zijn rijk aan vitamine C, folaat, chlorofyl en antioxidanten. Ze worden het best rauw gegeten in een salade.  Het koken vernietigt hun vitaminegehalte. Kruisbloemige groenten zoals broccoli  spruitjes, kool, bloemkool, boerenkool, koolraap en koolrabi helpen ontgifting te ondersteunen. Uien (vooral rood), lente-uitjes, sjalotten en knoflook. Deze produceren de zwavel die nodig is voor het ontgiftingsproces en kunnen ontstekingen verminderen.

Bittere groente stimuleren gal afgifte en ondersteunen dus de spijsvertering en afvalstoffen af te voeren.

Eet rauw als je kunt! 

Voor een persoonlijke advies en begeleiding neem contact met mij op

Voedingsdeskundige
Drs Elena Karnaukhova – Hiel
Orthomoleculaire therapeut