Vitamine B12 tekort symptomen, oorzaken en behandelingen

I. De meest voorkomende symptomen van vitamine B12 tekort en de oorzaken ervan

vitamine B12 tekort symptomen

Vitamine B12 tekort symptomen: vermoeidheid

Vitamine B12 tekort symptomen kunnen zijn:

  • Lage energie of soms chronische vermoeidheid
  • Gebrek aan focus en andere cognitieve problemen
  • Spanning in spieren
  • Een slechte eetlust
  • Slecht geheugen
  • Emotionele stemmingswisselingen
  • Gebrek aan motivatie
  • Vrouwelijke onvruchtbaarheid
  • Mannelijk laag testosteron
  • Spijsverteringsproblemen (zoals lekkende darm of PDS)
  • Hypothyreoïdie (langzame werking van schildklier)
  • Vermoeidheid, zelfs na een goede nachtrust

Meer van vitamine B12 tekort symptomen:

  • Een ernstiger tekort aan vitamine B12 kan ook een vorm van bloedarmoede veroorzaken die pernicieuze anemie wordt genoemd, een ernstige aandoening die geheugenverlies, verwarring en zelfs langdurige dementie kan veroorzaken.

vitamine B12 tekort symptomen

Vitamine B12 tekort symptomen: bloedarmoede

Weetjes:

Als je een B12-tekort hebt, kan je huid er bleek of geelzuchtig uitzien

II.Vitamine B12 tekort oorzaak

vitamine B12 te kort oorzaak

Vitamine B12 tekort. Wat is de oorzaak?

Tips: Denk aan spijsvertering en het dieet te verbeteren!

Vitamine B12 tekort oorzaak

De twee meest voorkomende oorzaken waarop je vitamine B12-deficiëntie wordt zijn:

  • Door een gebrek aan vitamine B12 in je dieet (vegetarisch of veganistisch eten)
  • Doordat je het niet kunt opnemen uit het voedsel dat je eet. Dus denk aan je spijsvertering te verbeteren! Heb je gezonde darmen? Doe een quiz hier

Voor een persoonlijke advies neem contact met mij op. Online begeleiding is mogelijk

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut

De kans is groter dat je een tekort aan vitamine B12 ontwikkelt als je hebt of bent:

  • Een parasitaire H. pylori-bacteriële infectie of lintwormen
  • Maagzweer
  • Ouder dan 50
  • Een veganist of vegetariër
  • Gewichtsverlies / bariatrische chirurgie gehad
  • Een inflammatoire darmaandoening, lekkende darm of andere ernstige spijsverteringsaandoeningen
  • Brandend maagzuur (reflux)
  • Gastritis of ziekte van Crohn
  • Alcohol, roken of recreatieve drugs
  • Schade aan de lever of alvleesklier
  • Je neemt een van de volgende soorten medicijnen: antibiotica, jicht, bloeddruk, anticonceptiepillen, cholesterolverlagende medicijnen, diabetesmedicijnen en antipsychotica.

III. Vitamine B12 tekort behandeling

Vitamine B12 voeding

 b12 voeding

Vitamine B12 voeding en voedingssupplementen

B12 voeding

Vitamine B12 tekort behandeling met voeding

Top 10 vitamine B12 voedingsmiddelen:

De beste vitamine B12-rijke voedingsmiddelen zijn:

  • Rundvlees lever: 1 ounce bevat 20 microgram vitamine B12
  • Sardines: 3 gram: 6,6 microgram
  • Atlantische makreel: 3 gram: 7,4 microgram
  • Lam: 3 gram: 2,7 microgram
  • In het wild gevangen zalm: 3 ons: 2,6 microgram
  • Voedingsgist: 1 eetlepel: 2,4 microgram
  • Feta-kaas: 0,5 kop: 1,25 microgram
  • Grasgevoerd rundvlees: 3 ounces 1,2 gram
  • Kwark: 1 kop: 0,97 microgram
  • Eieren: 1 groot: 0,6 microgram

vitamine B12 voeding

Vitamine B12 voeding: dierlijke producten

B12 voeding

Hoe tekort aan vitamine B12 te overwinnen? Vitamine B12 voeding en voedingssupplementen:

  • Begin meer natuurlijke voedselbronnen van vitamine B12 toevoegen in het dieet zoals lever, grasgevoerd rundvlees, wild gevangen zalm, grasgevoerd lamsvlees en rauwe zuivelproducten.
  • Voedingsmiddelen bieden een complex van vitamines, mineralen en voedingsvezels.
  • Werk aan het genezen van je darmen. Om vitamine B12 en andere voedingsstoffen goed te absorberen, heb je een gezond spijsverteringsstelsel nodig.
  • Verbeter de gezondheid van je darmen door ontstekingsvoedsel te verwijderen en toxines, bacteriën en parasieten te elimineren.
  • Gebruik probiotisch supplement of gefermenteerde eten, voedsel voor darmbacterien.
  • Neem juiste voedingssupplementen. Vergeet niet dat voedingssupplementen in sommige ernstige situaties kunnen helpen een tekort te verlichten.
  • Nogmaals, om vitamine B12 en andere voedingsstoffen goed te absorberen, heb je gezonde darmen nodig.
  • Het voedsel is de belangrijkste factor om tekorten aan voedingsstoffen te voorkomen.

Vitamine b12 vegetarische voeding

Vitamine b12 vegetarische voeding

Denk aan algen

Vitamine B12 voeding voor veganisten

  • Gedroogde paarse zeewier (nori) is de meest geschikte vitamine B12-bron die momenteel beschikbaar is voor vegetariërs en veganisten.
  • Andere soorten van algen zoals chlorella en spirulina kunnen helpen bij tekort aan vitamine B12.
  • Shitake paddestoelen
  • Edelgistvlokken kan gebruikt worden i.p.v. kaas
  • Suppletie met vitamine B12 is aanbevolen

Let op: Bij lage vitamine B12 is een kans tot verhoogde homocysteïne-waarden.

*** In het afgelopen decennium is sterk bewijs verzameld dat zelfs licht verhoogde homocysteïnespiegels het risico op hartaandoeningen en beroertes en zwangerschapscomplicaties verhogen.

*** Homocysteïne niveaus worden ook beïnvloed door andere voedingsstoffen, met name foliumzuur. Algemene aanbevelingen voor verhoogde inname van folaat zijn gericht op het verlagen van homocysteïne en het vermijden van deze risico’s.

WEETJES:

– WEES VOORZICHTIG BIJ HET BEREIDEN VAN DEZE VOEDINGSMIDDELEN. HOEWEL HET EEN ZEER STABIELE MOLECULE IS, KAN VITAMINE B12 NOG STEEDS WORDEN VERNIETIGD BIJ VERHITTING TOT HOGE TEMPERATUREN.

– KOKEN VAN UW VLEES OP MEDIUM-RARE VERHOOGT HET ALGEHELE VITAMINE B12-GEHALTE.

Vitamine B12 tekort behandeling.

Denk aan darmflora! Absorptieproblemen.

Vitamine B12 tekort behandeling

Vitamine B12 tekort behandeling.Denk aan darmflora!

De behandeling van een vitamine B12-malabsorptie kent twee belangrijke fasen:

1. Herstel van vitamine B12-tekort. Een tekort wordt onmiddellijk behandeld met vitamine B12-supplementen of injecties om onherstelbare schade te voorkomen.

2. De oorzaak behandelen. Het probleem achter de malabsorptie wordt geïdentificeerd en behandeld. Denk aan werking van je darmen !

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig om vitamine B12-tekort te voorkomen?

  • Om een ​​B12-tekort te diagnosticeren, doen artsen meestal een bloedtest (plasma / serum).
  • Resultaten van een vitamine B12-deficiëntietest kunnen aangeven of de niveaus lager zijn dan normaal.
  • Niveaus lager dan <148 pmol / L duiden op een echt tekort, en niveaus variërend van 148–250 pmol / L krijgen een “marginale status
  • Zoals je kunt zien, lopen veel mensen risico, maar men gelooft dat malabsorptie verreweg de grootste oorzaak van vitamine B12-tekort is.

IV. Vitamine B12 tekort behandeling. Het belang van darmflora.

Malabsorptie.

  • Zoals de meeste gezondheidsproblemen begint het allemaal in de darmen. Het American Journal of Clinical Nutrition legt uit dat “malabsorptie van vitamines uit voedsel” de belangrijkste oorzaak is van vitamine B12-tekort.
  • Deze malabsorptie kan waarschijnlijk worden veroorzaakt door een aandoening die bekend staat als lekkende darm of te weinig maagzuur productie, vooral bij de ouderen.

Vitamine B12 oorzaak

Vitamine B12 tekort oorzaak. Denk aan darmflora

Darmflora en de productie van vitamines B-familie

Het belang van darmbacterien. Een samenvatting van studies

  • Voor productie van alle soorten vitamines B moet je een gezonde darmflora hebben.
  • Vitamine B3 (niacine/nicotinezuur) wordt bijvoorbeeld gesynthetiseerd uit tryptofaan door darmbacteriën zoals Bacteroides fragilis, Prevotella copri, Ruminococcus lactaris. Vitamine B3 heeft ontstekingsremmende eigenschappen door het immuunsysteem van de gastheer te coördineren.
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur) is net als vitamine B1 en B2 betrokken bij de controle van de immuniteit van de gastheer via energieopwekking door immuuncellen. Vitamine B5-tekort veroorzaakt immuunziekten zoals dermatitis, ook aandoeningen zoals vermoeidheid en slapeloosheid.
  • Voor de syntheses van Vitamine B12 zijn Bifidobacterium animalis, Ruminococcus lactaris, Bacteroides fragilis, B.infantis, and B.longum belangrijk.

Conclusie

– Diversiteit van darmbacterien zijn belangrijk voor de syntesis van alle soorten van vitamines B.

Het belang van gezonde darmflora

  • Bijna 70% van immuuncellen worden geproduceerd in onze darmen!
  • Dus het belang van gezonde darmen en darmflora is van groot belang.

Aarzel niet om mij te benaderen als je vragen hebt.

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut