Vitamine B12 tekort symptomen

I. De meest voorkomende symptomen van vitamine B12 tekort en de oorzaken ervan

vitamine B12 tekort symptomen

Vitamine B12 tekort symptomen: vermoeidheid

Symptomen van vitamine B12-tekort kunnen zijn:

  • Lage energie of soms chronische vermoeidheid
  • Gebrek aan focus en andere cognitieve problemen
  • Spanning in spieren
  • Slecht geheugen
  • Emotionele stemmingswisselingen
  • Gebrek aan motivatie
  • Vrouwelijke onvruchtbaarheid
  • Mannelijk laag testosteron
  • Spijsverteringsproblemen (zoals lekkende darm of IBD)
  • Hypothyreoïdie
  • Vermoeidheid, zelfs na een goede nachtrust

Weetjes:

Als je een B12-tekort hebt, kan je huid er bleek of geelzuchtig uitzien

II.Vitamine B12 tekort oorzaak

vitamine B12 te kort oorzaak

Vitamine B12 tekort?

Tips: Denk aan spijsvertering en het dieet te verbeteren!

De twee meest voorkomende oorzaken waarop je vitamine B12-deficiëntie wordt zijn:

  • Door een gebrek aan vitamine B12 in je dieet
  • Doordat je het niet kunt opnemen uit het voedsel dat je eet. Dus denk aan je spijsvertering te verbeteren! Heb je gezonde darmen? Doe een quiz hier

Voor een persoonlijke advies neem contact met mij op. Online begeleiding is mogelijk

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut

De kans is groter dat je een tekort aan vitamine B12 ontwikkelt als je hebt of bent:

  • Een parasitaire H. pylori-bacteriële infectie of lintwormen
  • Maagzweer
  • Ouder dan 50
  • Een veganist of vegetariër
  • Gewichtsverlies / bariatrische chirurgie gehad
  • Een inflammatoire darmaandoening, lekkende darm of andere ernstige spijsverteringsaandoeningen
  • Brandend maagzuur (reflux)
  • Gastritis of ziekte van Crohn
  • Alcohol, roken of recreatieve drugs
  • Schade aan de lever of alvleesklier
  • Je neemt een van de volgende soorten medicijnen: antibiotica, jicht, bloeddruk, anticonceptiepillen, cholesterolverlagende medicijnen, diabetesmedicijnen en antipsychotica.

III. Vitamine B12 tekort behandeling

Vitamine B12 voeding

Vitamine B12 voeding

Vitamine B12 tekort behandeling met voeding

De top 10 vitamine B12 voedingsmiddelen:

De beste vitamine B12-rijke voedingsmiddelen zijn:

  • Rundvlees lever: 1 ounce bevat 20 microgram vitamine B12
  • Sardines: 3 gram: 6,6 microgram
  • Atlantische makreel: 3 gram: 7,4 microgram
  • Lam: 3 gram: 2,7 microgram
  • In het wild gevangen zalm: 3 ons: 2,6 microgram
  • Voedingsgist: 1 eetlepel: 2,4 microgram
  • Feta-kaas: 0,5 kop: 1,25 microgram
  • Grasgevoerd rundvlees: 3 ounces 1,2 gram
  • Kwark: 1 kop: 0,97 microgram
  • Eieren: 1 groot: 0,6 microgram

WEETJES:

– WEES VOORZICHTIG BIJ HET BEREIDEN VAN DEZE VOEDINGSMIDDELEN. HOEWEL HET EEN ZEER STABIELE MOLECULE IS, KAN VITAMINE B12 NOG STEEDS WORDEN VERNIETIGD BIJ VERHITTING TOT HOGE TEMPERATUREN.

– KOKEN VAN UW VLEES OP MEDIUM-RARE VERHOOGT HET ALGEHELE VITAMINE B12-GEHALTE.

Vitamine B12 tekort behandeling

Vitamine B12 tekort symptomen

Denk aan darmbacterien

Absorptieproblemen

  • De behandeling van een vitamine B12-malabsorptie kent twee belangrijke fasen:
  • 1. Herstel van vitamine B12-tekort. Een tekort wordt onmiddellijk behandeld met vitamine B12-supplementen of injecties om onherstelbare schade te voorkomen.
  • 2. De oorzaak behandelen. Het probleem achter de malabsorptie wordt geïdentificeerd en behandeld. Denk aan werking van je darmen !

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig om vitamine B12-tekort te voorkomen?

  • Om een ​​B12-tekort te diagnosticeren, doen artsen meestal een bloedtest (plasma / serum).
  • Resultaten van een vitamine B12-deficiëntietest kunnen aangeven of de niveaus lager zijn dan normaal.
  • Niveaus lager dan <148 pmol / L duiden op een echt tekort, en niveaus variërend van 148–250 pmol / L krijgen een “marginale status
  • Zoals je kunt zien, lopen veel mensen risico, maar men gelooft dat malabsorptie verreweg de grootste oorzaak van vitamine B12-tekort is.

IV. Het belang van darmflora in de behandeling van vitamine B12 tekort.

Malabsorptie.

  • Zoals de meeste gezondheidsproblemen begint het allemaal in de darmen. Het American Journal of Clinical Nutrition legt uit dat “malabsorptie van vitamines uit voedsel” de belangrijkste oorzaak is van vitamine B12-tekort.
  • Deze malabsorptie kan waarschijnlijk worden veroorzaakt door een aandoening die bekend staat als lekkende darm of te weinig maagzuur productie, vooral bij de ouderen.

Darmflora en de productie van vitamines B-familie

Het belang van darmbacterien

  • Voor productie van alle soorten vitamines B moet je een gezonde darmflora hebben.
  • Vitamine B3 (niacine/nicotinezuur) wordt bijvoorbeeld gesynthetiseerd uit tryptofaan door darmbacteriën zoals Bacteroides fragilis, Prevotella copri, Ruminococcus lactaris. Vitamine B3 heeft ontstekingsremmende eigenschappen door het immuunsysteem van de gastheer te coördineren.
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur) is net als vitamine B1 en B2 betrokken bij de controle van de immuniteit van de gastheer via energieopwekking door immuuncellen. Vitamine B5-tekort veroorzaakt immuunziekten zoals dermatitis, ook aandoeningen zoals vermoeidheid en slapeloosheid.
  • Voor de syntheses van Vitamine B12 zijn Bifidobacterium animalis, Ruminococcus lactaris, Bacteroides fragilis, B.infantis, and B.longum belangrijk.

Conclusie

Diversiteit van darmbacterien zijn belangrijk voor de syntesis van alle soorten van vitamines B

Het belang van gezonde darmflora

  • Bijna 70% van immuuncellen worden geproduceerd in onze darmen!
  • Dus het belang van gezonde darmen en darmflora is van groot belang.

Aarzel niet om mij te benaderen als je vragen hebt.

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut