Overgangsklachten verminderen

Wat kun je doen om overgangsklachten te verminderen? Hoelang duurt de overgang?

Hoe lang duurt de overgang
Hoelang duurt de overgang

Meest bekende symptomen van de overgang bij vrouwen

In de overgang verandert er veel voor vrouwen. De overgang is ook helemaal geen sexy onderwerp. Je zou zelf willen dat je nog jong en volkomen vitaal was. Echter kamp je ondertussen met de zaken zoals:

Lichamelijke overgangsklachten

Psychische overgangsklachten


Hartklopingen

Hopeloosheid

Gewichtstoename


Piekeren

Vaginale klachten

Prikkelbaarheid
Opvliegers



Slechtere concentratie: oestrogeen en testosteron spelen een rol bij het geheugen, de motivatie en de stemming


Vochtretentie, opgeblazen gevoel


Eetlustverandering, eetbuien




Gewrichtspijn. Oestrogeen speelt een rol bij het beheersen van ontstekingsniveaus door het hele lichaam, dus zonder dit lopen vrouwen meer risico gewrichtspijn te ontwikkelen

Slapeloosheid


Migraine en frequente hoofdpijn: verminderde doorbloeding, gebrek aan slaap, angst en andere problemen kunnen bijdragen aan frequente hoofdpijn

Vermoeidheid, gebrek aan energie


Maag/darmklachten
(vaak obstipatie of PDS)


Huilbuien


Haar dunner worden


Depressieve gevoelens en soms angst



Droge huid: veel vrouwen merken dat hun huid tekenen van veroudering begint te vertonen, zoals rimpels, donkere vlekken, droogheid, minder elastisch en soms meer jeuk
Eenzaamheid, zich terugtrekken


Veranderingen in het borstweefsel: de borsten kunnen kleiner worden, hebben meer vetweefsel en verliezen een deel van hun volume

Gevoel de controle kwijt te raken

Minst bekende symptomen bij vrouwen in de overgang

  • Brandende tong
  • Tandenpijn of droge mond
  • Gevoel van elektrische schokken. Dit is nog niet helemaal begrepen, maar men denkt dat het te wijten kan zijn aan hormonale onevenwichtigheden die van invloed zijn op hoe de hersenen interpreteren en boodschappen sturen naar het zenuwstelsel.

Wat is de overgang bij vrouwen?

De overgang is ook perimenopauze genoemd in het Engels. Het reproductieve leven van een vrouw is opgesplitst in drie grote tijdsperioden:

1. De jaren van actieve reproductie / vruchtbaarheid

2. De menopauze jaren (inclusief de overgang)

3. En de jaren na de menopauze

Het proces dat meeste mensen ‘menopauze’ noemen, kan in feite in drie delen worden verdeeld: perimenopauze, menopauze en postmenopauze.

Menopauze wordt gedefinieerd als de tijdsperiode die begint 12 maanden na de laatste menstruatiecyclus / laatste menstruatie van een vrouw.

Hoelang duurt de overgang?

Net als bij de menopauze zelf verschilt dit van vrouw tot vrouw.

Iedere vrouw komt uiteindelijk in de overgang. Dat kan al vrij vroeg, rond je 40e, maar ook pas na je 55e. Sommige vrouwen beginnen nu echter eerder met de overgang vanwege bepaalde medische problemen in het verleden. In je lichaam gaat er hormonaal het een en ander veranderen en dat kan allerlei klachten veroorzaken.

Van overgang naar de menopauze. Hoelang duurt de overgang?

hoe lang duurt de overgang
hoe lang duurt de overgang

Tijdens elk van de belangrijkste reproductieve fasen van het leven van een vrouw die hierboven zijn beschreven, werken verschillende hormonale klieren in haar lichaam samen om te bepalen hoeveel van elk hormoon wordt geproduceerd. Klieren inclusief de hypofyse, eierstokken en schildklier spelen allemaal een rol bij de overgang naar de menopauze.

Zelfs andere organen / weefsels zoals de baarmoeder, borstweefsel en vetcellen (vetweefsel) zijn in staat hormonen af ​​te scheiden die de voortplanting beïnvloeden.

Hormonale veranderingen: oestrogeen, progesteron, testosteron

hoe lang duurt de overgang

De belangrijkste hormonale veranderingen die betrokken zijn bij de perimenopauze, menopauze en postmenopauze zijn oestrogeen, progesteron en testosteron. Hoewel andere hormonen meestal ook verschuiven en betrokken zijn (inclusief serotonine en insuline), hebben deze drie de grootste invloed op het voortplantingsvermogen van een vrouw – vooral oestrogeen

  • Oestrogeen is de verzamelnaam voor drie soorten vrouwelijke hormonen (estoril, estradiol en oestron) die meestal worden uitgescheiden door de eierstokken. De drie soorten oestrogeen zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het geven van vrouwelijke eigenschappen aan vrouwen (en tot op zekere hoogte ook voor mannen), waaronder haar voortplantingsvermogen, vet rond haar heupen / dijen en haar gladde huid.
  • Progesteron is het hormoon dat de baarmoeder voorbereidt op zwangerschap naast andere banen
  • Testosteron is het hormoon dat meestal wordt geassocieerd met mannelijke eigenschappen.

Wanneer de eierstokken stoppen met het maken van een hoog percentage van het oestrogeen van je lichaam (ze zijn verantwoordelijk voor 90 procent van de productie vóór de menopauze), kom je in de menopauze.

Omdat oestrogeen belangrijke effecten heeft op het lichaamsgewicht en samenstelling, stemming, slaap, geslachtsdrift, cognitieve functie, geheugen en doorbloeding, kunnen tijdens de perimenopauze / menopauze veel verschillende symptomen optreden als gevolg van dalende oestrogeenspiegels.

Bijnieren zijn de back-up organen tijdens de overgang bij vrouwen

overgangsklachten verminderen
overgangsklachten verminderen

Eierstokken en bijnieren

Naarmate een vrouw in de menopauze komt, neemt haar hormoonproductie in eierstokken duidelijk af en daarom is het de rol van de bijnieren om een ​​aantal rollen van de falende eierstokken over te nemen. Deze zijn ter grootte van een walnoot en zitten bovenop onze nieren.

Tijdens deze levensfase produceren de bijnieren een hormoon genaamd androstenedione, dat zich via conversie in vetweefsel kan hechten aan het krachtigste oestrogeen.

Androstenedione wordt ook omgezet in testosteron en op zijn beurt kan testosteron een proces ondergaan dat benoemd aromatisering. Deze speelt een rol om oestrogeen in een andere vorm te zetten de bekend is als oestradiol.


De belangrijkste rol van onze bijnieren is hormonen te produceren.

Bijnieren produceren hormonen die belangrijk zijn in de overgang en menopauze fases:

  • DHEA een steroïde hormoon wordt geproduceerd door de bijnieren en helpt bij de secundaire productie van oestrogeen, progesteron en testosteron – ook sex hormonen genoemd.
  • Onze vecht- of vluchtreactie wordt bepaald door onze bijnieren, door de productie van adrenaline en cortisol.

De bijnieren zijn van groot belang in de menopause van elke vrouw. Begin je bijnieren te koesteren lang voor de overgang.

Ik zie vaak in de praktijk dat vrouwen met bijnieruitputting vaak last hebben van overgangsklachten.

Hier lees je meer over bijnieruitputting en hoe kun je ze ondersteunen.

Kun je tijdens de perimenopauze nog steeds zwanger worden?

Technisch gezien kan dat. Hoewel de menstruatiecyclus onregelmatig is en de vruchtbaarheid op dit moment in het leven van een vrouw laag is, is het niet onmogelijk om zwanger te worden totdat de menopauze begint.

overgangsklachten verminderen
overgangsklachten verminderen

Wat kun je doen om overgangsklachten te verminderen?

I. Bijnieren. Zorg voor gezonde bijnieren (lees hier hoe je bijnieren kunt herstellen). Neem voldoende rust, wandelen, genoeg slapen en juiste voedingssupplementen zoals Vitamine C met bioflavonoiden, vitamine B5 of zoethout.

II. Schommelende suikerspiegel. Een van de belangrijkste oorzaken van overgangsproblemen is een te sterk schommelende suikerspiegel. Een verhoogde glucosespiegel na veel suikers te hebben gegen, zorgt voor een insuline piek die maakt dat alle glucose heel snel uit het bloed verdwijnt. Het gevolg is dan juist een verlaagde glucosespiegel ofwel hypoglycemie genoemd. Na een paar uur zonder het eten ervaar je agressieve gevoelens, chagrijnig zich voelen, moe of slaperig? Dan heb je verlaagde glucosespiegel.

Er ontstaat vaak een groot drang naar zoet eten – waarmee het lichaam aangeeft dat het energie nodig heeft. Maar koolhydraten eten is dan juist niet de oplossing.

De beste eetpatroon in deze fase is een keto eten of het koolhydraatarm eten.

III. Hormonale balans met vetten. Alle hormonen hebben een basis stof nodig – vet. Dus gezonde vetten zijn van groot belang voor de aanmaak van hormonen. Denk aan ongezouten noten/zaden, olien, avocado en vette vis.

IV. Gezonde darmen en beter humeur. Serotonine, onze “gelukshormoon” 80% wordt in onze darmen geproduceerd. Dus gezonde darmen zijn niet onbreekbaar bij het verminderen van overgangsklachten. Heb je gezonde darmen? Doe de quiz.

Een voorbeeld uit mijn praktijk. Overgangsklachten verminderen.

Een vrouw in haar mid vijftigste kwam naar mijn praktijk met de darmklachten, hoofdpijn en vermoeidheid. Na het ontlasting onderzoek bleek dat ze o.a. bepaalde middelen kunnen niet verteren vooral koolhydraten. Ze heeft een advies gekregen om koolhydraatarm dieet te volgen samen met bepaalde voedingssupplementen o.a. voor galproductie en darmcellen te herstellen. Na een maand vertelde ze dat ze geen hoofdpijn meer had gehad. Nog na een maand kreeg ze meer energie en minder darmklachten.

Soms zijn er simpele aanpassingen in het eten en leefstijl grote effect kunnen hebben om overgangsklachten te verminderen.

Heb je vragen neem contact met me op voor een persoonlijke advies of behandeling

Bijnieruitputting behandeling arts
Drs Elena Karnaukhova. Voeding & Orthomoleculaire geneeskunde

Overgangsklachten verminderen met voedingssupplementen

overgang en voeding
overgang en voeding

Overgangsklachten verminderen met kruiden

  • Zilverkaars, Cimicifuga racemosa in het Latijns. Preparaten van deze zwarte wortel en wortelstok worden gebruikt bij vrouwenklachten zoals menstruatiepijn en overgangsklachten zoals opvliegers, nachtzweten, hartkloppingen, angst en stemmingswisselingen. Zilverkaars bevat geen fyto-oestrogenen als vroegen bedachten.

  • Rode klaver bevat fyto-oestrogenen die je hormoonmetabolisme mee helpen regelen. Je kan er erg lekkere thee van maken die wat smaakt naar zwarte thee of supplementen gebruiken

  • Ashwagandha. een ayurverdische kruid die wordt gebruikt bij PMS klachten, angst, slapeloosheid, hoofdpijn, stemmingswisselingen, concentratieproblemen en vermoeidheid
  • Rhodioloa (rholiola rosea) staat ook bekend als gouden wortel. Het is populair in recente onderzoeken vanwege de krachtige adaptogene effecten. Dit krachtige kruid helpt het lichaam de negatieve effecten van stress te bestrijden.

  • Maca, ook wel bekend als ‘Peruaanse ginseng’, heeft echter geen relatie met ginseng. Gevonden in Peru en al duizenden jaren genoten vanwege zijn gunstige eigenschappen. Deze wortel verhoogt de kracht, energie, uithoudingsvermogen, libido en seksuele functie. Het verbetert de perimenopauze en menopauzeklachten zoals opvliegers, nachtelijk zweten, angst en depressie.

Acht tips om de overgangsklachten te verminderen

overgangsklachten verminderen
tips om overgangsklachten te verminderen

  • Eet uitgebalanceerde maaltijden, vermijd koolhydraten en verwerkte of zelfs pikante voedingsmiddelen. Denk aan gezonde vetten zoals avocado, oliën, noten/zaden, visolie voor de hormonale balans.
  • Extreem oefeningen vermijden: terwijl dagelijkse lichaamsbeweging kan helpen om overgangsklachten te verlichten, is voor veel vrouwen die in de overgang zijn, een lichte training van een low-impact routine zoals zwemmen, wandelen of lichte spieroefeningen te doen zijn meer dan genoeg. Zware inspanning kan je kerntemperatuur verhogen en meer opvliegers veroorzaken
  • Cafeïnevrije. Schakel over naar cafeïnevrije, koude dranken zoals gearomatiseerd water, gekoelde kruidenthee of puur water om jouw lichaamstemperatuur laag te houden en bijwerkingen minimaal te houden.
  • Stressvrij. Houd het leven zo stressvrij mogelijk. Denk aan meditaties, yoga doen, music luisteren of een doetje doen.
  • Draag lichte comfortabel kleding met lagen.
  • Geen hete bad. Hoe ontspannend dat ook kunnen zijn, warme douches of baden kunnen bijzonder lastig zijn vlak voor het slapen gaan.
  • Alcoholgebruik: Aangezien dat vrouwen die alcohol drinken (vooral in grotere hoeveelheden) hebben vaker last van opvliegers dan degenen die zich beperken tot één drankje per dag – of geen.
  • Gewichtsbeheersing. Vetcellen hebben invloed op oestrogeengehalte. Probeer gewicht onder controle te houden. Het is lastig tijdens de overgang en menopauze maar niet opgeven. Het is mogelijk! Werk samen met een deskundige.

Heb je vragen neem contact met me op voor een persoonlijke advies of behandeling

Bijnieruitputting behandeling arts
Drs Elena Karnaukhova. Voeding & Orthomoleculaire geneeskunde

Hoelang duurt de overgang?

Tja, Ik heb er nooit over nagedacht tot mijn 43ste. Toen heb ik mijn eerste overgangsverschijnselen gekregen: overspanning, hartkloppingen en vaak zweten. Ik wist toen dat ik meer aan mijn bijnieren moest focussen om deze klachten te verminderen. En ja het werkte 🙂 Alleen je hebt tijd nodig om bijnieren te versterken. Lees meer hier erover hoe je je bijnieren kunt versterken.

Hoe lang duurt de overgang? Deze vraag hoor ik vaak van de vrouwen.
De overgang, in het Engels heet het perimenopauze, het begint enkele jaren voor de menopauze. Het is het moment waarop de eierstokken geleidelijk minder oestrogeen beginnen te maken. Het begint meestal in de jaren 40 van een vrouw, maar kan beginnen in de jaren 30 of zelfs eerder.

Heeft elke vrouw overgangsklachten?

Niet elke vrouw heeft overgangsklachten…lucky them :).
Statistisch gezien 80% van vrouwen in overgang hebben last van de overgangsklachten. Ik ken sommige vrouwen die wisten niet dat ze al in de menopauze waren dus helemaal geen overgangsklachten en geen menopauze klachten is mogelijk 🙂

Een holistische benadering om de overgangsklachten te verminderen.

In mijn praktijk werk ik holistisch. Bij een holistische geneeswijze wordt het gehele individu betrokken en niet verschillende onderdelen van het lichaam.

Laboratorium, energetische onderzoeken en uitgebreide vragenlijsten zijn onmisbaar in de holistische therapie.

Heb je vragen neem contact met me op voor een persoonlijke advies en behandeling.

Bijnieruitputting behandeling arts
Drs Elena Karnaukhova. Voeding & Orthomoleculaire geneeskunde

hoelang duurt de overgang


1 Comment

  1. Admin Slimline Limburg

    Hoe lang duurt de overgang?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


','' ); } ?>