Brandend maagzuur behandelen

Brandend maagzuur is het terugstromen van maaginhoud in de slokdarm. De medische naam voor brandend maagzuur is reflux.

Serieuze problemen ontstaan vaak pas als u al langer last van brandend maagzuur hebt.

De symptomen zijn o.a.:  indigestie, misselijkheid, opgeblazen gevoel,  moeite met slikken of braken.

 

Wat kunt U zelf doen om een snelle opluchting te krijgen?

Vaak mensen met brandend maagzuur hebben te weinig maagzuur. Klinkt gek maar het is waar. Als u maagzuurremmers gebruikt terwijl u te weinig maagzuur heeft brengt u dan de hele spijsverteringsstelsel in de war. Als gevolg hiervan kunnen nutriënten uit de voeding niet goed meer worden opgenomen en uiteindelijk krijgt u belangrijke voedingsstoffen te kort in uw lichaam.

Voordat u begint met de maagzuurremmers probeer maar eerst de natuurlijke methoden. Een passende dieet is een goede start!

Brandend maagzuur

 

Maagzuurvrij  Dieet

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die essentieel zijn voor de natuurlijke behandeling van de maagzuur, waaronder:

Ginger: Is anti-inflammatoire en helpt de spijsvertering te bevorderen.

Aloe Vera: Aloë Vera’s sap helpt bij het zuur / base-evenwicht van het spijsverteringsstelsel en vermindert gistfermentatie. Gisting treedt op wanneer er een overgroei is van de gewone gist in darmen. Dit veroorzaakt een fermentatieproces dat leidt tot een toename van intra-abdominale druk.

Fennel:  Een overblijvende plant die ook gecategoriseerd is als groente, is aangetoond om maagfunctie te verbeteren door het pH (zuurgraad) in balans te brengen. Voeg venkel toe aan soepen en salades. Het is een heerlijke manier om dit belangrijke kruid te gebruiken.

Biologische kip of kalkoen: Deze vleessoorten bevatten weinig vet en makkelijk te verteren. Zorg ervoor dat U het goed kauwt alvorens door te slikken om de juiste enzymen te activeren, die helpen bij de spijsvertering.

 Peterselie: Dit fantastische kruid is gebruikt voor duizenden jaren om de maag te calmeren en te helpen bij de spijsvertering.

 

 Voedingsmiddelen te vermijden

Als u wilt brandende maagzuur te verminderen zijn er bepaalde voedingsmiddelen die moeten worden vermeden, waaronder:

Alcohol:  Leidt tot ontsteking en legt de nadruk op de lever.

Tomaten:  Bevat twee soorten zuren: citroenzuur en appelzuur. Beide zijn triggers voor zure reflux. De cellen in onze maag, zogenaamde pariëtale cellen, maken een zuur dat van natuur helpt de maag voedingsmiddelen af te breken.  Voor sommige, de consumptie van tomaten voegt meer zuur dan de maag behoefte aan heeft en dit wordt terug geduwd in de slokdarm dat  veroorzaakt brandende maagzur.

Citrusvruchten: Zoals met tomaten, citrusvruchten bevatten ook citroenzuur. Dit kan maagzuur activeren wanneer onze maag heeft teveel citroenzuur geproduceerd door de pariëtale cellen in onze maag. Dit zuur wordt gebruikt om het voedsel af te breken, echter; teveel citroenzuur wordt terug geduwd in de slokdarm en dat veroorzaakt zure reflux.

Koolzuurhoudende dranken: Beïnvloedt spijsverteringsstelsel in negatieve manier toenemende groei van gist en slechte bacteriën.

Geraffineerde suiker en koolhydraten: Deze veroorzaken bacteriële overgroei en candida.

 

Nog een tip: Kauw uw eten goed en ontspannen terwijl u eet.

De meesten van ons slikken zonder echt de tijd nemen om voedsel goed te kauwen. Wanneer ons eten is niet goed afgebroken wordt leidt dit tot indigestie.

  • Een van de oorzaken van de lage maagzuur is H.Pylori

Voor een individueel advies neem contact met ons op.