Opgeblazen gevoel buik verhelpen

10 oorzaken van het opgeblazen buik en wat kun je doen om het opgeblazen gevoel buik te verhelpen.

Opgeblazen gevoel buik verhelpen

Symptomen van een opgeblazen buik

Gelukkig is in sommige gevallen een opgeblazen gevoel in de buik niets om je zorgen over te maken. Het kan meestal worden opgelost door enkele eenvoudige wijzigingen aan te brengen in het dieet en gewoontes, hoewel niet altijd.

Naast een vol, gasachtig gevoel en pijn in de buik, moet u controleren of je opgeblazen buik gelijktijdig optreedt met andere symptomen in het hele lichaam.

Dit kan je een idee geven van de oorzaak van het probleem en of het ernstig genoeg kan zijn om een ​​doktersbezoek te rechtvaardigen.

Opgeblazen gevoel buik verhelpen.

Als je een opgeblazen gevoel hebt, controleer dan op andere symptomen, waaronder:

  • Koorts
  • Huiduitslag of netelroos
  • Waterige ogen
  • jeukende keel en andere tekenen van allergische reactie
  • Obstipatie of diarree
  • Braken of misselijkheid
  • Bloed in uw urine of ontlasting
  • Onverwachte gewichtsverlies
  • Pijn rond je lymfeklieren, ook in de liezen, keel of oksels
  • Vermoeidheid
  • Hersenenmist en concentratiestoornissen
  • Onregelmatige menstruatie
  • Aambeien

10 mogelijke oorzaken van een opgeblazen buik

  • Spijsverteringsstoornissen
  • Uitdroging
  • SIBO Infectie
  • Vochtretentie
  • Constipatie/ obstipatie
  • Maagzuur te kort
  • Voedselallergieën of gevoeligheden
  • Hormonale veranderingen
  • Darmobstructie

1. Spijsverteringsstoornissen

De meeste mensen die te maken hebben met verschillende functionele gastro-intestinale stoornissen zoals PDS, colitis ulcerosa en coeliakie hebben een opgeblazen gevoel, gas, winderigheid en andere symptomen. Sommige studies tonen aan dat een opgeblazen gevoel in de buik wordt ervaren door 23 procent tot 96 procent van de mensen met PDS (met verstoorde darmflora), 50 procent met functionele dyspepsie (ongemakkelijk gevoel in de buik ) en 56 procent met chronische obstipatie. Meer over de studie.

2. Voedselallergieën of gevoeligheden

Opgeblazen gevoel buik verhelpen

Vaak zijn voedselallergieën, gevoeligheden of intoleranties (zoals lactose-intolerantie) veelvoorkomende redenen voor gas en een opgeblazen gevoel.

De voedingsmiddelen die gas veroorzaken, zijn onder meer zuivelproducten, glutenbevattend voedsel (de meeste soorten brood, pasta, broodjes, granen, enz.) En bepaalde soorten koolhydraten die FODMAP’s worden genoemd.

Er zijn tientallen andere mogelijke voedselallergieën (zoals schaaldieren, noten en eieren), maar je weet waarschijnlijk op wat je reageert.

FODMAP’s kunnen lastig zijn om uit te sluiten, omdat er zoveel verschillende soorten zijn en iedereen uniek is qua tolerantie.

Een eliminatiedieet kun je helpen om te bepalen welk voedsel een opgeblazen gevoel kan veroorzaken (zoals appels of avocado’s) omdat ze niet goed worden afgebroken en verteerd.

Werk samen met een deskundige die heeft verstand van.

3. Uitdroging

Heb je ooit gemerkt dat je de dag nadat je zout voedsel hebt gegeten of alcohol hebt gedronken, uitgedroogde en opgeblazen gevoel ervaart?

Uitdroging en verstoorde elektrolytenbalans stoppen beide de spijsvertering en maken het moeilijk voor regelmatige stoelgang.

Wanneer je lichaam probeert te herstellen van uitdroging, houdt het overtollig water vast om te voorkomen dat de situatie zich opnieuw herhaalt. Bovendien kunt je constipatie krijgen. Dit betekent dat wanneer je eindelijk meer vloeistoffen drinkt, je voelt waarschijnlijk extra opgezwollen rond de buik.

4. Obstipatie

Dit is misschien wel de meest voor de hand liggende reden waarom je een opgeblazen buik hebt – je moet naar de wc gaan! Obstipatie kan ervoor zorgen dat ontlasting in de darmen achterblijft, waardoor u last krijgt van een hard aanvoelende maag, pijn, ongemak en gas. De grootste redenen voor constipatie zijn onder meer het eten van te weinig vezels, niet genoeg water drinken, te sedentair zijn / fysieke activiteit en stress vermijden.

5. Waterretentie ( bekend ook als water vasthouden, oedeem of ascites)

opgeblazen gevoel buik verhelpen

Water vasthouden

Oedeem

Je merkt misschien ook dat sieraden en kleding strakker worden, extra zwelling en pijn rond gewrichten of benauwdheid in de huid.

Soms houdt het lichaam water vast, ook in de buurt van de buik of het bekkengebied, wat een overmatig opgeblazen gevoel en tijdelijke gewichtstoename veroorzaakt.

Het water vasthouden of vochtretentie in de buik staat bekend als ascites en het kan een teken zijn van een ernstigere gezondheidstoestand. Ascites kunnen het gevolg zijn van een buikinfectie, leverziekte of, hoewel zelden, zelfs van kanker. Controleer ook andere tekenen van leverfalen of hepatitis, waaronder geelverkleuring van de huid (geelzucht), veranderingen in de witte kleur van je ogen of buikpijn.

6. Maagzuur tekort

Vaak mensen met brandend maagzuur hebben te weinig maagzuur. Klinkt gek maar het is waar. 

De voedselbrij in je maag zal je maag pas verlaten als de brij een bepaalde zuurgraad heeft. Het is meestal tussen 1 en 3 Ph ( zuurgraad). Door aanwezige bacterien zoals H. pylori wordt de zuurgraad verhoogd, die wordt basischer. Daardoor bepaalde voedsel zoals eiwitten worden lastiger te splitsen en verteren.

Door te weinig maagzuur gaat de brij langer liggen en het begint te gisten en rotten. Hierdoor ontstaan gassen en krijg je een opgeblazen gevoel en oprispingen.

Als je maagzuurremmers gebruikt terwijl je te weinig maagzuur hebt brengt je dan de hele spijsverteringsstelsel in de war.

Als gevolg hiervan kunnen nutriënten uit de voeding niet goed meer worden opgenomen en uiteindelijk krijgt je belangrijke voedingsstoffen te kort in je lichaam.

7. SIBO. Bacteriële overgroei in de dunne darm

opgeblazen gevoel buik verhelpen
Bacteriële overgroei in de dunne darm

Bacteriële overgroei in de dunne darm (SIBO) wordt veroorzaakt door hoge niveaus van abnormale bacteriën die in het spijsverteringskanaal leven. Ergens in de dunnen darm waar ze zich kunnen ophopen na het nemen van antibiotica of als gevolg van ontsteking en slechte spijsvertering.

Sommige voedingsmiddelen kunnen SIBO-symptomen en gerelateerde gevoeligheden in het spijsverteringskanaal veroorzaken, waaronder FODMAPS, die in sommige gevallen tijdens de spijsvertering abnormaal kunnen fermenteren.

8. Hormonale veranderingen

Het is bekend dat PMS een opgeblazen buik en spijsverteringsproblemen veroorzaakt, omdat het u vatbaar maakt voor obstipatie en vochtretentie.

Dit komt vaak voor en is niet al te zorgwekkend, tenzij je andere ernstige symptomen opmerkt zoals een onregelmatige menstruatiecyclus, vleesbomen of ernstige krampen.

9. Infectie

Je kunt opgeblazen en opgezwollen raken of ascites ontwikkelen als je met een infectie te maken krijgt. Dit is omdat hierdoor de ontstekingsniveaus stijgen, veroorzaakt door een verhoogd aantal witte bloedcellen rond het bekken, de urinewegen en de maag – darmorganen.

Controleer op tekenen van koorts, roodheid en pijn en gezwollen lymfeklieren, die meestal gepaard gaan met een ernstige infectie.

10. Darmobstructie

Soms is een ernstig opgeblazen maag (hoewel het niet echt de maag is) – samen met obstipatie, misselijkheid en braken – te wijten aan een darmobstructie. Dit kan worden veroorzaakt door littekenweefsel of een tumor in de dunne darm of de colon, onder andere oorzaken.

Wanneer deze groeien en tegen de darm drukken, raken de darmen geblokkeerd en houden ze vocht en ontlasting vast. Je weet waarschijnlijk dat dit is waar je mee te maken hebt, omdat het meestal erg pijnlijk is en je ervan weerhoudt om normaal naar de WC te gaan.

Het is belangrijk om je huisarts te zien en onmiddellijk medische behandeling te krijgen.

Opgeblazen gevoel buik verhelpen

Opgeblazen gevoel buik verhelpen

De beste voedingsmiddelen voor het opgeblazen gevoel

Je dieet speelt een grote rol bij het reguleren van de hoeveelheid lucht en kak die vastzit in je spijsverteringskanaal.

  • Probiotica: “Goede bacteriën”, probiotica genaamd, werken als vriendelijke darmbacterien in je spijsverteringskanaal en doden slechte bacteriën die spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken.
  • Natuurlijke probiotische voedingsmiddelen zoals kimchi, saurerkraut, yoghurt, kefir en kombucha.
  • Rauwe zuivel: In het geval van zuivel raad ik altijd aan om rauwe zuivel te consumeren in tegenstelling tot de conventionele soort die wordt verkocht in supermarkten, die is gepasteuriseerd / gehomogeniseerd. Productieprocessen kunnen enzymen doden die nodig zijn voor een goede spijsvertering, zelfs tot het punt dat sommige mensen die denken dat ze symptomen van lactose-intolerantie hebben, rauwe zuivelproducten kunnen consumeren zonder negatieve reacties te hebben.
  • Het helpt ook om gearomatiseerde yoghurt, die kunstmatige ingrediënten bevat, te vermijden, rauwmelkse kaas (niet voor zwangere), kefir / yoghurt te consumeren in plaats van melk, die minder lactose bevatten.
  • Waterrijk fruit en groenten: groenten en fruit die water, belangrijke elektrolyten en nuttige enzymen leveren, zijn je beste vrienden bij opgeblazen gevoel.
  • Eet meer rauwe of gekookte bladgroenten, komkommer, selderij, venkel, artisjok, meloen, bessen, gestoomde groenten en gekweekte / gefermenteerde groenten.
  • Kruiden, specerijen en thee: Natuurlijke spijsvertering verzachtende kruiden zoals gember, paardenbloem, aloë vera en venkel worden al duizenden jaren gebruikt om een ​​opgeblazen buik te kalmeren.
  • Veel kruiden werken als diuretica en helpen het lichaam extra vocht af te geven, terwijl sommige, zoals gember, ook de maag kunnen helpen.
  • Vergeet niet dat bottenbouillon en groene thee ook ontstekingsremmend zijn en geweldige keuzes zijn om de darmgezondheid te bevorderen.

Vermijd voedingsmiddelen om opgeblazen gevoel buik te verhelpen

  • Suiker en gezoete snacks: Suiker fermenteert gemakkelijk in de darmen, kan bijdragen aan de groei van candida en bevordert ontstekingen.
  • De meeste zuivelproducten: dit zijn gearomatiseerde yoghurt met suiker en kunstmatige ingrediënten, maar ook andere soorten omdat moderne productieprocessen belangrijke enzymen in zuivel kunnen verwijderen.
  • Geraffineerde granen en graanproducten: Gluten is voor veel mensen moeilijk te verteren, en in sommige gevallen ook maïs, haver en andere granen.
  • In sommige gevallen moeilijk verteerbare groenten zoals broccoli, kool, bloemkool, ui en zelfs knoflook: deze bevatten zwavel en bepaalde soorten FODMAP-koolhydraten.
  • Bonen en peulvruchten, die gas kunnen bevorderen
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Kauwgom.
  • In sommige gevallen kunnen bepaalde soorten fermenteerbaar fruit, waaronder appels, perziken / ander fruit met pitjes en avocado’s, een opgeblazen gevoel veroorzaken.
  • Kunstmatige zoetstoffen en suikeralcoholen: deze omvatten aspartaam, sorbitol, mannitol en xylitol.

Klaar om al deze nieuwe kennis in te zetten om succesvol je darmen en gezondheid te verbeteren? Maak een afspraak om te bepalen wat de allerbeste strategie voor jou is.

leefstijlcoach maastricht
Drs. Elena Karnaukhova – Hiel
Nutrition & orthomoleculaire deskundige


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


','' ); } ?>