Hoe ontstaat chronische vermoeidheid?


Vraag je jezelf af: “Waarom ben ik altijd moe?”

Slapen. De meesten van ons weten dat het belangrijk is om een ​​goede nachtrust te krijgen, maar te weinig van ons maken die acht uur.

Natuurlijk is een goede nachtrust belangrijk om veel energie te hebben, maar er is meer aan de hand dan alleen goed slapen.

Als je die drempel van acht uur bereikt en je nog steeds uitgeput voelt is een indicatie dat een onderliggend probleem is.

Laten we eens kijken waarom je altijd moe bent. De oorzaken van chronisch vermoeidheid die ik in de praktijk tegen kom.

 ben ik altijd moe

Hoe ontstaat chronische vermoeidheid?

Oorzaken van chronisch vermoeidheid

1. Schildklieraandoeningen.

Schildklieraandoeningen kunnen een negatieve invloed hebben op zowat elk deel van je leven. De schildklier is van vitaal belang om je fysieke, mentale en emotionele leven in balans te houden.

Vermoeidheid en schildklier

Symptomen van de schildklieraandoeningen

  • van gewichtsproblemen tot depressie en / of angst.

Hoe worden schildklieraandoeningen veroorzaakt?

Er zijn vermoedelijk vier belangrijke oorzaken van schildklieraandoeningen, wat de reden kan zijn dat je zich altijd moe voelt:

  • Hormonale onevenwichtigheden veroorzaakt door stress en voeding
  • Voedselintoleranties zoals gluten en zuivelproducten
  • Blootstelling aan straling en toxiciteit
  • Een voedingstekort aan jodium, selenium of ijzer (uit een recente studie), vitamine D kan ook een rol spelen

Ben je niet zeker of je schildklieraandoeningen hebt doe het bloedonderzoek.

TIPS: Laat je bloed testen. Heb je hypo – (traag werkende schildklier) of hyper – (snel werkende schildklier)?

2. Bijnieruitputting of overspanning

Men denkt dat de bijnieruitputting tot 80 procent van de volwassenen wereldwijd treft en wordt veroorzaakt door een hormonale onbalans. De bijnieren zijn uiterst belangrijke endocriene klieren die meer dan 50 verschillende hormonen afgeven, waaronder de energieregulerende hormonen cortisol en adrenaline.

  • Symptomen van chronisch vermoeidheidssyndroom en bijnieruitputting zijn vergelijkbaar en omvatten:
    • vermoeidheid die niet weggaat, zelfs na een goede nachtrust
    • moeilijk in slaap vallen en gedurende de nacht in slaap blijven
    • spier- en gewrichtspijn
    • stijfheid en hoofdpijn
    • vaak ziek worden, zoals keelpijn, verkoudheid of griepachtige symptomen
    • gewichtstoename
    • spijsverteringsproblemen zoals constipatie of krampen
    • het gevoel van watten in je hoofd
    • moeite met concentreren en dingen duidelijk onthouden

TIPS: Minder cafeïne, suiker, koolhydraten. Gebruik: adaptogen kruiden, vitamine C, B5 en B12, omega 3, vitamin D3 en zink

3. Sedentaire levensstijl

In de drukke, kantoorgerichte werkomgevingen is het gebruikelijk dat veel mensen een zittende levensstijl ontwikkelen.

Wat veroorzaakt een sedentaire levensstijl?

  • bureau baan
  • gebrek aan beweging
  • rugproblemen
  • chronische pijn
  • gewoonte om veel te zitten
  • gebrek aan motivatie

TIPS: Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen hormonen in balans te brengen, de insulineresistentie te verbeteren en te helpen beter te slapen

4. De bloedsuikerspiegel

De meeste mensen hebben schommelingen in de bloedsuikerspiegel die gemakkelijk kunnen worden verholpen. Alleen ze zijn zich niet eens bewust dat dit een belangrijke factor is voor hun gezondheidsproblemen en gebrek aan energie.

Symptomen van de schommelende bloedsuikerspiegel:

  • vermoeid of uitgeput
  • voelen het hunkeren naar voedsel vooral koolhydraten
  • hoofdpijn
  • zwaarmoedigheid
  • angst
  • trillingen na een paar uur zonder voedsel

Oorzaken van verstoorde bloedsuikerspiegel:

  • slecht dieet (verwerkt voedsel
  • toegevoegde suikers en eenvoudige koolhydraten
  • type I & II diabetes
  • pancreasfunctie
  • parasieten
  • candida

TIPS: Bewegen voor het eten, minder koolhydraten en meer plantaardige vetten zoals avocado, noten, kokosvet en olien

5. Emotionele stress

Kan vermoeidheid psychologisch zijn?

Emotionele stress kan een enorme invloed hebben op je energieniveau, vooral wanneer stress zich ontwikkelt tot het punt van een angststoornis of een slaapgerelateerd probleem.

Emotionele stress en / of psychologische oorzaken:

  • genetica
  • hersenschemie
  • voedings- en levensstijlgewoonten
  • het is ook heel gebruikelijk dat iemand met angst ook een vorm van depressie heeft en vice versa – daarom kunnen energieniveaus nog meer lijden
  • verstoorde darmflora


TIPS: – voldoende slapen en bewegen
– vermijd stimulerende middelen

– gebruik adaptogeenkruiden en supplementen zoals magnesium en B-vitamines, probiotica

– overweeg het gezonde dieet

6. Darmdysbiose (verstoorde darmflora)

Het microbioom of darmflora is het bacteriële ecosysteem dat in ons lichaam leeft, meestal in onze darmen.

Wat doen onze darmbacteriën precies?

  • Helpen bij het produceren van hormonen, zoals bijvoorbeeld serotonine
  • Hulp bij de winning van energie (calorieën) en voedingsstoffen, waaronder vitamines zoals vitamines B, mineralen, aminozuren, vetzuren en antioxidanten
  • Omgaan met onze eetlust en lichaamsgewicht
  • Voorkomen dat we verkoudheid en virussen krijgen. Dus bijdragen aan het immuunsysteem te versterken.
  • Helpt beschadigde weefsels en verwondingen te repareren

Het gevolg van de verstoorde darmflora

  • Een gebrek aan gezonde darmbacteriën is nu gekoppeld aan het ontstaan ​​van aandoeningen zoals
    • Voedsel allergie
    • Astma
    • Suikerziekte
    • Artritis
    • Fibromyalgie
    • Eczeem en psoriasis
    • In sommige gevallen auto-immuunziektes

TIPS: Eet probiotische voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir, gekweekte groenten en kombucha. Overweeg ook om een ​​probiotisch supplement van hoge kwaliteit te nemen.

7. Aanwezigheid van virussen of anti-stoffen zoals Pfeiffer of cytomegalie virus

Wist je dat er meer dan 400 verschillende virussen zijn die infecties kunnen veroorzaken, waaronder verkoudheid, griep, Pfeiffer, hepatitis, mononucleosis en HIV?

Wat is een virus?

Een virus is een klein besmettelijk middel dat zich alleen in levende cellen van andere organismen kan repliceren.

Virussen kunnen alle soorten levensvormen infecteren – mensen, dieren, planten en micro-organismen, inclusief bacteriën.

Het enge ding van het oplopen van een virus is dat antibiotica niet werken

Wat is de bestrijding tegen virussen?

Gelukkig zijn er een aantal krachtige antivirale kruiden die het immuunsysteem stimuleren, ontstekingen verminderen en infecties bestrijden. Deze zijn onder andere vlierbessen, echinacea, knoflook, cat’s claw, calendula of energetische druppels.

Info: In mijn praktijk worden specifieke anti-virale middelen gebruikt. Waarbij de ontgiftende organen zoals lever en nieren worden ook in de behandeling gebracht.

8. Aanwezigheid van hardnekkige bacteriën

Bacteriën zijn microscopische eencellige micro-organismen die overal om ons heen gevonden worden. De meeste zijn onschadelijk en veel zijn nuttig. Bacteriën in je darmen helpen bijvoorbeeld om het voedsel af te breken. Maar sommige soorten bacteriën kunnen echter infecties veroorzaken en die zijn lastig weg te krijgen zelfs met antibiotica.

Aanwezigheid van hardnekkige bacteriën zoals H.Pylori, de maagbacteriën die maagzweer kunnen veroorzaken of de urineweginfectie wordt door overgroei van E.coli veroorzaakt, deze zou kunnen bijdragen aan langdurige vermoeidheid

TIPS VOOR PREVENTIE:
Handen wassen en gebruik van pre- en probiotica en
probiotisch-rijk voedsel zoals kefir of zuurkool

9. Parasieten

10. Voedingsintolerantie of verkeerde voeding.

Bloedonderzoek vermoeidheid

Bloedonderzoek vermoeidheid

Dit is al bekend dat suikers en snelle koolhydraten zoals snoep en koekjes zijn de rovers van energie. Groente en vezels zijn de energie gevers!

Wat is mijn manier te werken om chronisch vermoeidheid te overwinnen?

Er is helaas geen wondermiddel om deze aandoening overnacht te toveren.

Zoals hebt je boven gelezen dat er een aantal redenen zijn voor de chronisch of langdurig vermoeidheid.

In dit artikel “Hoe ontstaat chronische vermoeidheid” heb ik opgeschreven de mogelijke oorzaken die ik vaak in mijn praktijk tegen kom.

Wat is mijn orthomoleculaire aanpak?

Een stap voor stap worden de volgende uitgevoerd:

  • Juiste  voeding en leefstijl aan te passen
  • Ontsteking bevorderende voedingsmiddelen te elimineren
  • Lab onderzoeken uitvoeren als het nodig is
  • Virussen, parasieten en bacteriën op te ruimen
  • Lever en nieren ontgiften
  • Darmflora verbeteren
  • Onverwerkte emoties behandelen

Als deze nog geen juiste effect heeft gegeven dan gaan we verder zoeken hoe en wat moet verbeterd worden om energie en vitaliteit te verhogen.

Heb je vragen neem contact met me op voor een persoonlijke en professioneel advies advies en begeleiding

dietist maastricht
Drs Elena Karnaukhova
Orthomoleculair & Vermoeidheid specialist