Bijnieruitputting behandelen


Bijnieruitputting behandelen

Bijnieruitputting behandelen

Bijnieruitputing is ook beschrijven als overwerkt, gestresst, chronische vermoeidheid of totale uitputting.

Lange perioden van stress zijn de primaire oorzaak van uitgeputte bijnieren!

Het wordt geschat dat ongeveer 80% van de mensen in de wereld lijden aan bijnieruitputting! Volgens James Wilson (dokter en auteur van “Adrenal fatique: The 21st Century Stress Syndrome”) beinvloeden chronische stress en levensstijl het vermogen van het lichaam om te herstellen van fysieke, mentale of emotionele stress.

 

  • Om een juiste behandeling te kiezen het is ook handig om te weten in welke fase van uitputting zit je. Daarvoor wordt een vragenlijst gebruikt en/of laboratoria onderzoek met speeksel.
  • Vraag vrijblijvend een vragenlijst van de bijnieruitputting.  
  • Lukt het niet dit alleen te verwerken neem dan contact met mij op info@slimlinelimburg.nl. Begeleiding online via Skype is mogelijk dus een afstand is geen probleem meer.  

 

 De 3 stappen om bijnieruitputting te herstellen

De behandeling gaat uit van het verminderen van stress op je lichaam en je geest, het elimineren van toxines, het vermijden van negatief denken, en het aanvullen van je lichaam met gezonde voeding en positieve gedachten.

 

Stap 1. Bijnieruitputting Dieet

Voeding  is een grote factor bij het bijnier herstel. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die bijnierfunctie kunnen ondersteunen. Ze helpen om meer energie te creeren en sneller te herstellen.  Maar eerst moet je beginnen met het verwijderen van de middelen die lastig zijn om te verteren. Vermijd giftige stoffen of chemicaliën in jouw omgeving.

 

– Voedingsmiddelen te vermijden:

Cafeïne: Dit kan interfereren met uw slaapcyclus en maken het moeilijk voor je bijnieren te herstellen. Als u koffie of een cafeïnehoudende drank moet drinken, dan is een beperkte hoeveelheid in de ochtend voor de middag.

Suiker & zoetstoffen: Inclusief vermijden van hoog fructose maïs siroop en ook kunstmatige zoetstoffen. Vermijd suikerhoudende voedingsmiddelen, granen, snoep, enz. Wees ervan bewust dat suiker een additief is in veel brood, kruiden en dressings. Geen wit brood of broodjes. Probeer zoveel extra suiker als mogelijk te voorkomen. Gebruik rauwe honing of stevia als een alternatief.

Verwerkte magnetron voedingsmiddelen: Allereerst de magnetron heeft zijn eigen gevaren. Bovendien de meeste magnetron voedingsmiddelen hebben veel conserveringsmiddelen en toevoegingen die moeilijk te verteren zijn. Dat kost je lichaam extra energie. Probeer zoveel mogelijk jouw eten zelf te maken.

Gehydrogeneerde oliën: plantaardige oliën zoals soja-, koolzaadolie- en maïsolie zeer inflammatoir wat kan leiden tot bijnierontsteking. Niet inbakken! Voor bakken gebruik alleen goede vetten, zoals kokosolie, olijfolie, biologische boter of ghee. Ze kunnen tegen hoge temperatuur en verliezen hun eigenschappen niet.

 

– Voedingsmiddelen te gebruiken:

Voeg toe nutriëntrijke voedingsmiddelen die gemakkelijk te verteren en hebben genezende kwaliteiten. De top superfoods voor bijnieren zijn onder andere:

  • Kokosnoot en kokosolie
  • Olijven
  • Avocado
  • Kruisbloemige groenten (bloemkool, broccoli, spruitjes, etc.)
  • Vette vis, bijv. – wild gevangen zalm
  • Kip en kalkoen
  • Noten, zoals walnoten en amandelen
  • Zaden, zoals pompoen-, chia-, en lijnzaden
  • Maca
  • Kelp en zeewier
  • Keltisch of Himalaya zeezout

Stap 2. Voedingssupplementen:

  • Ashwagandha
  • Holy basil
  • Fish oil (EPA/DHA)
  • Magnesium
  • Vitamin B5
  • Vitamin C
  • Vitamin D3
  • Zinc

 

Stap 3. Stress Reductie

De laatste en belangrijkste sleutel tot het herstel van jouw bijnierfunctie is om je geest en stress behoeften te behandelen. Besteed aandacht aan je lichaam!

bijnieruitputting behandelen

 

  •  Rust als je moe bent zoveel mogelijk
  • Slaap 8-10 uur per nacht
  • Vermijd laat opblijven en verblijven op een normale slaapcyclus. Ideaal na bed te gaan tot 22 uur
  • Lachen en iets leuks doen elke dag
  • Werk aan relationele stress te minimaliseren
  • Eten op een regelmatige cyclus en voedsel te verminderen van suiker en cafeïne
  • Oefening (zelfs matige lichaamsbeweging en wandelen kan helpen)
  • Vermijd negatieve mensen en zelf praten
  • Neem de tijd voor jezelf (iets ontspannen te doen)
  • Zoek steun voor elke traumatische ervaringen

Probeer de negatieve gedachten over jezelf en anderen te minimaliseren. Het is belangrijk om rond positieve mensen te zijn en blijf positief over jezelf!

Heb je nog vragen neem contact met mij op info@slimlinelimburg.nl of 062 181 2286.